J18. Övertidsvinst mot Falu IF
2023-10-15 17:41
Adam Elmgren var en av Avestas målskyttar i övertidsvinsten mot Falun. Foto: Per Lindgren.

Det var lika, 4-4, efter 60 minuters spel. Men till slut kunde Avestas J18-lag, vinna med 5-4 efter Viktor Lyckman avgjort i ”sudden” i söndagens J18 match hemma mot Falu IF:2.

-Vi spelar helt okej. Första perioden var sådär, men vi förbättrade oss i andra och tredje, säger BK:s tvåmålsskytt Adam Elmgren, kort efter slutsignalen.

Avesta var mestadels i förarsätet i matchen, och såg ut att ta hem alla tre poängen, men Falun kunde kvittera till 4-4 i slutminuten, efter plockat ut målvakten och spelat sex mot fem. I förlängningen kunde sedan ”BK” avgöra fram till 5-4.

-Det känns OK med två poäng, men det hade varit bättre med tre, säger Elmgren.

I och med segern är vi fortfarande obesegrade efter tre omgångar, där laget plockat åtta poäng.

Falun kunde rättvist gå till första periodvilan, med ledning 0-1. Inte så mycket att säga om, då FIF var det något bättre laget, mot ett "BK", som inte riktigt stod att känna igen.

-Vi är egentligen det bättre laget, men spelade inte tillräckligt bra, och gick ner i deras fart, tyckte Adam Elmgren om inledande första tjugo.

I den andra perioden, som var Avestas bästa i matchen, parkerade man långa stunder i anfallszon. Laget visade upp ett rejält spel, där man visade att man har ett lag som besitter en hög kapacitet. Genom ett vasst passningsspel, kombinerat med bra skridskoåkning glänste man inför hemmapubliken. Tidigt prickade Carl Berglund stolpen, och rättvist kunde Avesta kvittera till 1-1, efter dryga sju minuter.

-Det var Calle som sköt ett direktskott, jag styrde den, och fick returen, och sköt in den med backhand, säger målskytten Adam Elmgren, som också gav Avesta ledningen med 2-1, när han tillsammans med Isak Borggren kom i en ”två mot nolla”, med fem minuter kvar av perioden.

-Lyckman stötte på deras spelare så vi fick friläge, jag tänkte att jag skulle gå själv, och finta bort målvakten, drog den med backhand, och drog in den mitt i mål när målvakten låg ner.

Avesta skulle/borde kanske gjort fler än två mål i perioden, då både William Olsson och Lyckman prickade målramen.

Istället kunde FIF kvittera till 2-2 med 49 sekunder kvar av perioden. Frågan var om hela pucken var över mållinjen, bakom Algot Forsman, men efter några minuters diskussion bland domartrion godkändes målet.

Den tredje perioden, var jämn spelmässig, där lagen bytte chanser med varandra. Det dröjde till dryga tretton minuter, innan första målet kom, när Viktor Lyckman tryckte in pucken till 3-2. Repliken från bortalaget kom tämligen omgående fram till 3-3 (15.11). ABK tog sedan ledningen på nytt, när Oskar Skog slet sig loss från sin bevakning, och gjorde 4-3 med tre minuter kvar. Falun hade sedan flera chanser till kvittering, men Forsman spelade bra. Men när Falun tog ut målvakten, och spelade med en extra utespelare, kom kvitteringen till 4-4. Snopet, men ändå rättvist sett till spelet i tredje.

Avesta visade dock moral, när man kom tillbaka i övertiden. Där hade både Texas Löwdin och Oskar Skog hyfsade avslut, innan Viktor Lyckman kunde slå in en målvaktsretur på sitt egna avslut, fram till 5-4 2.59 spelade av "sudden".

-Det var mycket fram och tillbaka, och frilägen, synd de gjorde mål på slutet, men vi vann i overtime.

I en haltande tabell toppar vi tabellen, två pinnar före Ore, Orsa och Malung. Då har Orsa spelat en match mindre. Tilltänkta topplaget Häradsbydgden har bara spelat en match (som man vann).

Adam Elmgren anser att Avesta har en trupp som borde kunna fightas om topplaceringarna i serien.

-Jag tycker vi har ett bra lag, det är många drivna killar som vill vinna serien. Vi satsar komma topp fyra i år.

I nästa omgång, som spelas söndagen den 22 oktober, ställs vi mot Malung på bortais.

Avesta BK-Falu IF:2 5-4 e. fl (0-1, 2-1, 2-2, 1-0)

Första perioden:0-1 (14.30) Isak Eliasson (Oliver Färdig)

Andra perioden: 1-1 (7.22) Adam Elmgren (Carl Berglund, Felix Pettersson), 2-1 (15.59) Adam Elmgren (Viktor Lyckman), 2-2 (19.11) Wille Horner

Tredje perioden: 3-2 (13.43) Viktor Lyckman (Felix Pettersson, Oskar Skog), 3-3 (15.11) Liam Renström, 4-3 (16.55) Oskar Skog (Texas Löwdin, Viktor Lyckman), 4-4 (19.38) Elias Isaksson, spel sex mot fem.

Overtime: 5-4 (2.59) Viktor Lyckman.

Skott: 33-22 (11-7. 11-2, 9-11, 2-2)

Publik: 78 (Avestahallen).

J18. Förlust i genrepet2022-09-24 18:55