J18

Veckans ABK:are - Elias Walldén
2023-11-22 10:02
Backen Elias Walldén siktar på att nå så långt som möjligt. Foto: Per Lindgren

Veckans ABK:are är backen Elias Walldén, 16 år, som till vardags går på hockeyprofilen på Karlfeldtgymnasiet i Avesta. Det populära och välrenommerade hockeygymnasiet brukar locka elever från olika delar av Sverige.

Walldén, som är från Hedesunda är en av dem som kommer utsocknes ifrån. Han tog tidigt sina första skridskoskär i hemmaklubben Hedesunda IF.

-Jag var i femårsåldern när jag började, säger han.

Gästrikeklubben har fått fram en hel del duktiga spelare genom åren där målvakten Joacim Eriksson, nu i tyska Schwenninger, som spelat i både Skellefteå AIK, Brynäs IF, Leksands IF och Vancouver Canucks, kanske är den mest namnkunnige.

Elias spelade i Hedesunda fram till han var 15 år då han bytte till Hille/Åbyggeby IK, för att till den här säsongen flyttat över länsgränsen.

-Jag har börjat i hockeygymnasiet och spelat i Avesta BK i några månader.

Han kommer från en idrottsfamilj där pappa Erik var en duktig skidåkare.

Varför började du spela hockeyn?

-Jag höll på med fotboll också, men det var hockeyn som stannade kvar i hjärtat.

Även om han bara varit i Avesta ett par månader, har han funnit sig väl tillrätta och trivs med folket både på och utanför isen.

-Jag har fått bra vänner, det är bra människor här. Sedan är det också bra tränare och träningar som jag gillar.

Vad gäller förebilder nämner han pappa Erik, som bland annat varit med i Vasaloppet och SM för ett 20-tal år sedan.

-Han var en bra skidåkare, och jag vill nå samma grejer som han gjorde fast inom hockeyn.

Vad är din målsättning med hockeyn?

-Att spela i de högre ligorna när man blir äldre.

Säsongen hittills i J18, där han har noterats för 0+1 på sju matcher, har varit lite upp och ner. Laget kommer närmast från en uddamålsseger mot Ludvika, vilket tog upp laget till en fjärdeplats i tabellen.

-Vi vill stanna kvar där, säger Elias som tycker man i vissa matcher kommit in i motståndarnas tempo, men fått med sig resultaten i en del nyckelmatcher.

-Vi har vunnit matcherna som är viktiga.

När det kommer till hockeyförebilder nämner han två framstående NHL-backar.

-Erik Karlsson i Pittsburgh Penguins och Cale Makar i Colorado Avalanche.

ELIAS WALLDÉN

Position: Back