J18

Svängigt när Avesta föll efter förlängning "Skapligt nöjd"
2023-12-10 18:44
Emil Rautsila gjorde en bra match i kassen och räddade en straff i tredje perioden. Foto: Per Lindgren

Under söndagseftermiddagen avgjordes toppmötet i J18 division 1 mellan seriefyran Avesta BK och tvåan Malungs IF.

-Matchen är bland de bästa vi gjort, och jag hoppas det håller i sig till kommande matcher, säger Avestas målvakt Emil Rautisla efter det att matchen slutat med förlust 3-4 efter att Malung avgjort i övertid.

I en tempostark första period, var det ABK som kunde gå fram till en 2-0-ledning. Texas Löwdin satte Avesta i ledningen efter dryga tre minuter. Vi spelade oftast vårdat ur egen zon, även om Malung långt ifrån var ofarliga, men Emil Rautsila spelade säkert i målet, samtidigt som pucken studsade rätt. Lukas Albertsson utökade ledningen i powerplay, 2-0 (13.10). Avesta visade upp ett bra passningsspel, och i slutet av perioden hade Oskar Skog och Lukas Albertsson ett par giftiga chanser att utöka ledningen.

-Vi gör det bra i första. Vi spelar enkelt, men ibland gör vi det svårt för oss. Vi släppte inte in något (mål), det får vi vara nöjda över. I andra går vi ner oss lite i början, sedan hittar vi tillbaka till vårt spel igen, säger Rautsila.

Malung har ett lag med många duktiga skridskoåkare, kunde på knappa fyra minuter i upptakten av andra perioden kvittera till 2-2 innan fyra minuter spelats. Efterhand jobbade vi in oss i matchen igen, men Malung kunde ändå ta ledningen med 2-3 efter 8.33.

Men hemmalaget kunde snabbt replikera.

Efter att måltjuven Linus Vallin bränt tre chanser i samma byte, blev det ”fjärde gången gillt”, när Avestas #5 från nära håll kvitterade till 3-3 efter tio minuter på klockan.

Emil Rautsila menade att man jämnade ut spelet, efterhand i den andra perioden.

-Vi vänder sedan på något sätt matchen, och vi börjar skapa nya chanser.

Den tredje perioden blev inte lika händelserik som de två första. Spelet blev mer avvaktande, mycket på grund av många avblåsningar. Första tio chippade Avesta ofta ur pucken på säkerhet. Vi stod för en bra avslutning av perioden, och skapade fler lägen än vad Malung förmådde. Texas Löwdin hade ett par klara chanser. Men Malung saknade heller inte möjligheter till ett vinstmål under ordinarie tid. Närmast mål, var när de fick straff efter elva minuter, men Arvid Läth lyckades inte överlista Avestas målvakt Emil Rautsila.

-I tredje spelar vi ganska bra och det är jämt mellan lagen. Vi håller deras tempo ganska bra, säger Rautsila som med sina 90.14 i räddningsprocent ligger femma i seriens målvaktsliga.

Avesta hade sedan ett par två mot ettor i övertiden, men istället var det MIF som lyckades utnyttja ett sådant läge.

-Det blev lite slarv från båda lagen, och de fick en två mot etta och lyckades göra mål.

Vad säger du om din egen match?

-Jag släppte något mål i andra som jag ångrade, men annars är jag skapligt nöjd.

Avesta, som halkade ner till fjärdeplats, möter ännu ett topplag på hemmaplan i nästa omgång om en vecka.

-Orsa i nästa match, det gäller att vi håller uppe tempot mot de, säger Emil.

Avesta BK-Malungs IF 3-4 e.fl. (2-0, 1-3, 0-0, 0-1)

Första perioden: 1-0 (3.32) Teas Lövdin (William Olsson, Gustav

Rautsila), 2-0 5/4 (13.10) Lukas Albertsson (Oskar Skog, Felix

Pettersson). Andra perioden: 2-1 (:05) Alfred Thoren (Arvid Läth), 2-2