J18-laget förstärker truppen med slovaker
2020-10-28 11:16
Från Bratislava kommer Daniel Romhin, vänster, och Mathias Mihalovic. Foto: Per Lindgren.

Genom åren har Avesta BK haft utlänningar som kommit och gått.

Förra veckan anslöt slovakerna Daniel Romhin, 16, och Mathias Mihalovic, 17, som båda kommer att spela i ABK:s J18-lag.

Hur kom det sig att du hamnade i Avesta?

-Jag spelade i Slovakien, och jag tyckte att klubben jag spelade i (HOBA Bratislava) var dålig, så jag ville byta till något annat, säger han på en mycket bra engelska.

Hockeyintresset säger han, att han fann tidigt.

-Jag var ungefär fem år gammal, och hade några kompisar som tyckte jag skulle prova på, säger Daniel Rohmin, om anledningen han började med hockey.

Bratislava ligger nära den österrikiska gränsen, med bara sex mil till Österrikes huvudstad Wien. Vistelsen i Sverige är något nytt för de båda slovakerna, som säger sig inte ha någon större koll på svensk hockey.

-Det är inte mycket jag känner till. Det här är en ny erfarenhet för mig, och det är första gången jag är i Sverige, säger Daniel som är osäker på hur länge han kommer stanna i Sverige.

-Det beror på min mamma.

Känner du till några svenska hockeyspelare?

-Kaapo Kakko, han är väl svensk (?!)...och Rasmus Dahlin, så jag känner till några.

Vad är dina styrkor som hockeyspelare?

-Det är min skridskoåkning, och fart. Det jag kan förbättra är min klubbteknik.

Under den knappa vecka som slovakerna har vistas i Avesta, så har Daniel Romhin bara positivt att säga om föreningen.

-Jag har gjort några träningar och spelarna är ganska bra, liksom tränaren. Så jag tycker det har varit väldigt bra.

När han inte spelar hockey, så gillar han att spela basket och innebandy.

Har du lärt dig några svensk ord?

-Bara de fula orden!

Den ett år äldre Mathias Mihalovic spelade förra säsongen med Ruzinov 99, och lite av en tillfällighet mötte han nyligen Daniel Romhins lag, HOBA Bratislava.

-Ja, vi möttes veckan innan vi kom hit till Sverige. Vi förlorade. Jag träffade han första gången på flygplatsen i Wien, säger Mathias Mihalovic som berättar om sin hockeybakgrund:

-Jag började spela när jag var sex år gammal, i HC Slovan Bratislava, där jag var omkring två år. Sedan blev det spel i Ruzinov, innan jag bestämde mig för att komma hit.

Mathias säger att ingen i hans familj tidigare har spelat hockey. Slovakien är en ganska stor hockeynation, och han känner mycket väl till stjärnorna Marek Hrivik och Peter Cehlarik som både spelar med Leksand i SHL.

Slovan Bratislava är en den mest kända hockeyklubben i huvudstaden, och laget vann senast 2012 ligatiteln.

-Vi har fem, sex lag i Bratislava. Ekonomin är inte så jättebra i Slovakien, så vi har inte så många ishallar. Hockeyn är populär, men det finns inte så jättemycket av det.

Vad hoppas du kunna tillföra till laget?

-Jag tycker min klubbteknik är bra. Men jag behöver jobba på min skridskoåkning, har Niclas (Hero) sagt.

Mathias Mihalovic säger sig inte haft någon längtan att spela i Sverige. Målen är större än så.

-Min dröm är att spela i NHL!

Efter att ha varit Avesta några dagar, så säger han att han trivs både utanför isen, och med laget.

-Jag hade inga förväntningar. Jag hoppades bara att tränaren skulle vara bra, och spelarna. Att de skulle vara vänliga. Ja, jag tycker att det har varit som förväntat, för alla har varit vänliga, och trevliga.

Under tisdagens J18-match mot Hedemora, så noterades Daniel Romhin för 0+2, medans Mathias Mihalovic blev utan poäng.

J18. Förlust i genrepet2022-09-24 18:55
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:47