J18 division 1B Västra. Stryk mot Borlänge
2022-02-20 18:50
Pontus Bergström var en av de spelare som fanns med i J18 matchen mot Borlänge. Arkivfoto: Per LIndgren.

Avesta BK:s J18-lag fick inga poäng med sig efter söndagens match mot Borlänge HF:2, efter det att mötet i Borlänge ishall slutade med hemmaseger 8-4.

-Sammanfattningsvis är det en ganska jämn match, där vi går bort oss och låter de göra några enkla mål, säger ABK-ledaren Johan Anderstedt på telefon.

När ordinarie tränaren Joel Malmström var frånvarande, fick Johan Anderstedt tillsammans med Niklas Bergström coacha laget.

Avesta kom till spel med bara 13 utespelare, då man har haft en del skador, och att det varit tätt med matcher för juniorlagen den senaste tiden.

Den första perioden slutade 4-1, även om ”BK” vann skotten med 18-17. Några individuella misstag kostade baklängesmål för Avesta. Något som man i fortsättningen behöver jobba på att minimera.

-Det som skilde var i första perioden, i stort alla mål var det vi som slarvade i egen zon, vi gick bort oss och stirra puck, och gjorde det enkelt för de göra de mål. En jämn första period, säger Anderstedt.

Ett fysiskt spelande hemmalag, drog på sig flera utvisningar i andra perioden, som gjorde perioden drog ut ordentligt på tiden. Till dess ska sägas att matchklockan krånglade, vilket gjorde det blev långa speluppehåll.

-Det blev väldigt sönderryckt av alla utvisningar, och strul med klockan. Utvisningmässigt var det Borlänge som spelade väldigt tufft. De drog på sig en 2+10 checking from behind, som kanske skulle vart ”game”. Jesper (Nordlund) fick kliva av efter den tackling. Han kände av ryggen och nacken, och blev stel efter smällen, berättar Johan Anderstedt.

En annan incident i perioden var när en hemmaspelare vevade med klubban i Avestabåset, men lyckligtvis utan att träffa någon. Den värsta irritationen lade sig efter det att båda lagens ledare pratat med sina spelare om att lugna ner sig.

Avesta fick aldrig riktigt häng målmässigt på Borlänge, även om Elias Berglunds 6-3 reducering i slutminuten, gav ett visst hopp om en upphämtning.

Även om ABK i sista perioden, fick se Borlänge gå ifrån till 8-4, så var Avestatränaren relativt nöjd med avslutningen.

-Tredje var bra tycker jag. Det skiljer inte så mycket, det är framförallt i egen zon vi går bort oss lite grann.

Är det någon spelare du vill plussa lite extra för?

-Det är svårt lyfta fram enskild spelare som lyfte sig, tycker jag.

Laget har chans på onsdag att revanschera sig, då man på bortis, tar sig an Säter.

-Det blir en jämn match. Men spelar vi som vi gjorde idag, så tar vi de, om vi inte går bort oss i egen zon, avslutar en segerviss Johan Anderstedt.

J18. Division 1. Borlänge HF:2-Avesta BK 8-4 (4-1, 2-2, 2-1)

Målen: 1-0 Rasmus Silverin, 1-1 Pontus Bergström, 2-1 Vilgot Ericsson, 3-1 Rasmus Silverin, 4-1 Jason Marsnäs, 5-1 Hugo Rosenqvist, 5-2 Loke Hedlund, 6-2 Rasmus Silverin, 6-3 Elias Berglund, 7-3 Texas Östberg, 8-3 Jason Marsnäs, 8-4 Loke Hedlund.

Avesta BK i Borlänge ishall: Markus Mattsson (William Anderstedt)-Robin Leijd, Simon Dalén, Wiggo Karlsson Englöf, Arwid Forsman, William Johansson-Pontus Bergström, Carl Sörebo, Maksym Maiuk, Jack Franzén Olsson, Jesper Nordlund-Elias Berglund, Loke Hedlund, Linus Vallin.

J18. Förlust i genrepet2022-09-24 18:55
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:47