Vingklippt Avesta BK gav Häradsbygden en match
2023-01-15 19:01
Avesta BK, med bara tolv utespelare, gav topplaget Häradsbygden en match i Clas Ohlson Foundation Arena. Foto: Mathias Rautsila

J18 div 1 B Västra.

Bortamatch mot Häradsbygdens SS är en av seriens tuffaste uppgifter. Trots en stark insats av Avesta BK blev det förlust med 1-4 där hemmalaget avgjorde i tom kasse.

-Det är en fruktansvärt bra match av grabbarna, säger Avestatränaren Adam Sandberg inte alltför besviken.

ABK var hela tiden med i målprotokollet, där HSS avgjorde med sitt 4-1-mål i slutet av tredje akten i tom kasse.

Hemmalaget tog ledningen med 1-0 tidigt i matchen, som blev 2-0 innan första tjugo var över.

-Vi är lite trögstartade, men gör en riktigt bra första period, säger Adam Sandberg.

Avesta BK, hade inte de optimala förberedelserna då en del inrapporterade sjukdomar på morgonen gjorde man bara hade tolv utespelare med sig till Leksand.

-Sedan får vi en skada på Gustav Rautsila och går ner på elva man, Vi spelar 1-1 i andra perioden, säger Sandberg  efter Anton Eriksson reducerat till 1-2 fem minuter in andra perioden.

-Vi rycker upp oss och känner att vi har mer att ge.

Häradsbygden, som bara förlorat en match under säsongen, fick slita mot ett taggat Avestamanskap som inte gav sig.

-De är ett riktigt duktigt lag men vi stänger ner de också i boxplay och de blir riktigt frustrerade, och skriker på varandra i båset. De hade nog räknat med att vinna med tvåsiffrigt.

- Vi får fast de i egen zon, vi smäller på och gör jobbet.

Ställningen inför tredje perioden var 3-1 till hemmalaget men ABK hade sina lägen att komma ikapp.

- I tredje har vi ruskigt fina lägen att få dit en kvitteringspuck, men det går inte hem idag.

Trots förlusten vill Avestatränaren hylla laginsatsen.

-Alla ska ge sig en klapp på axeln och ta med sig till nästa match.

De två tidigare mötena mot HSS har slutat med klara förluster, 3-10 och 1-8. Men den här gången var det match i sextio minuter.

-Vi är betydligt närmare de nu, säger Sandberg som menar man har spelat bra mot topplagen i serien.

-Mot Malung och Orsa har vi också hållit jämna steg. Vi tittar inte på vilket lag vi mötet utan vi går ut och kör vårt spel. Man märker att topplagen blir frustrerade när det inte går deras väg.

Trots förlusten menar Sandberg det fick mycket att ta med sig.

-Absolut. Vi gör en jättebra match trots siffrorna säger att vi förlorar. Vi går ut och spelar tre perioder och verkligen försöker, säger Adam som vill berömma spelarnas inställning på isen och i båset.

-Vi peppar varandra och viker inte ner oss fast vi ligger under.

Är det någon spelare du vill lyfta fram?

-Pelle Perjans som kommer in och gör sin andra match i J18 och Emil Rautsila gör det riktigt bra i målet. Men alla är värda en extra stjärna.

Också Mathias Rautsila i ledarstaben hyllar lagets insats och hur man slet för varandra mot tabelltvåan.

-Vi gör en grym insats med tanke på motstånd och det tunna antal spelare vi kom med.

För Avesta väntar nästa söndag tabellettan Malungs IF på hemmaplan.

Text: Olov Lindgren

Häradsbygdens Sportsällskap-Avesta BK 4-1 (2-0, 1-1, 1-0)

Första perioden: 1-0 (2.50) Douglas Åvik, 2-0 (12.43) 4/5 Ludwig Bergström.

Andra perioden: 2-1 (5.44) 5/4 Anton Eriksson, 3-1 (18.08) Ludwig Bergström

Tredje perioden: 4-1 (18.37) ENG Axel Brisell

Utv, HSS: 5x2. Avesta: 5x2.

Domare: David Bång Hisvåls.

Publik: 47.

Avesta BK i Clas Olson Foundation Arena:

Målvakt: Emil Rautsila (William Anderstedt)

Förstafemman: Elias Berglund, Sebastian Lindkvist, Philip Vahlström, Anton Eriksson, Robin Leijd.

Andrafemman: Fred Ingeson, Gustav Rautsila, Isak Berggren, Villiam Lederud, William Grönstarnd.

Tredjefemman: Vladyslav Kolba, Pelle Perjans.

J18. Förlust i genrepet2022-09-24 18:55
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:47