Veteranerna

Avesta BK:s veteraner spelar cup i Eskilstuna
2020-03-05 15:54
Andreas Stålberg är en av de spelare som kommer att representera Avesta BK i Eskilstuna. ARKIVFOTO: Lena Hallström.

Avesta BK:s veteraner avslutar säsongen traditionsenligt med spel, 7-8 mars, i Eskilstuna Lindens Veterancup.

I normala fall brukar cupen innehålla åtta lag, fördelade på två grupper. I år är det dock färre lag som deltar, berättar Thomas Hagelin, ledare i Avesta BK

-Det kommer bara att vara fem lag. Hofors som vann ifjol har inte fått ihop med folk. Det var också ett stockholmslag, som inte fick ihop med folk.

Förutom Avesta, deltar också Lidingö, Linden, Valbo och Säter. ABK har fått ett avbräck, då Jonas Gabrielsson på grund av hjärtproblem inte kan medverka.

-De har inte varit så jättebra förberedelser med Jonas och grejer. Det var inget roligt som hände med tanke på gruppen och så här. Annars har vi tränat på bra, säger Tomas Hagelin.

Avesta kommer att resa med en trupp beståendes av tre målvakter och 12 utespelare. Jonas Berglin, Jimmy Lindberg, Kent Nyman och Magnus Johansson, är några spelare som har tillkommit sent.

Thomas Hagelin, kommer att följa matcherna, från båset, eftersom han sedan en längre tid tillbaka har haft ont i ett knä, vilket gör att han inte vill riskera hälsan genom att spela.

Ni slutade femma förra året. Och året innan vann ni. Hur högt siktar ni i år?

-Vi ska vara ett av topplagen. Valbo tror jag kan vara bra. De har killar från Hofors, och det är kanske därför som Hofors inte har fått ihop något lag.

Avesta BK har medverkat i cupen sedan 1999, och i år blir det alltså den 21:a gången som man ställer upp. Imponerande.

-Vi ska spela för Jonas skull, eftersom han inte kan vara med. Han kommer inte heller sitta på läktaren, för det kan nog bli ganska jobbigt, säger Thomas Hagelin.

Avesta BK:s spelschema:

Lördag 7/3

kl 10:00 Linden Hockey Vets-Avesta BK

kl 12.00 Avesta BK-Lidingö Viking

Söndag 8/3

kl 10:00 Valbo HC-Avesta BK

kl 12.00 Avesta BK-Säters Hockey Vets

För er som inte kan se matcherna på plats i Sméhallen, Eskilstuna, kan matcherna följas på