Wiggo Karlsson-Englöf: " Jag tycker vi slår ner tältpinnarna i deras zon"
2024-01-13 17:40
Med en rapp skridskoåkning är Wiggo Karlsson-Englöf svårfångad för motståndarförsvaren. Foto: Per Lindgren.

Avestas BK:s J-20 lag tog en programenlig seger, när man på lördagseftermiddagen besegrade Kvarnsvedens GoIF. Segersiffrorna hemma i Avestahallen skrevs till 5-0, i en match som hemmalaget vann skotten med galna 66-8 (!).

-Vi gör en stabil insats. Vi äger spelet hela matchen känns det som, men vi går ner oss lite i andra perioden. Vi kommer upp i tredje och svarar för bra spel, summerar ABK forwarden Wiggo Karlsson-Englöf, matchen.

Den första periodens enda mål, 1-0, kom efter åtta minuter när Viktor Lyckman direktsköt pucken i nät på Albin Engströms pass. Avesta parkerade långa stunder i anfallszon, men hade svårt att producera de riktigt farliga målchanserna, trots man avlossade 26 skott på mål.

Matchbilden fortsatte i mellanakten vara densamma med ett hemmalag som kontrollerade matchen, även om Kvarnsveden med bara elva utespelare stred tappert, och några gånger hade bud på mål framför Markus Matsson, som fick chansen i Avestas kasse. Ofta kretsade det mesta kring William Forslund, hos bortalaget. Stundtals föll Avesta in i Kvarnsvedens lägre tempo.

-Det är en utmaning att hålla upp tempot. Jag tycker vi kan göra det ännu bättre till nästa gång, och åka ännu mer skridsko. De är bara elva spelare så vi borde kunna trötta ut de ännu mer, säger Karlsson-Englöf, som började säsongen i Fagersta AIK där han spelade tio matcher med A-laget. Men efter haft svårt få matchminuter, valde han göra ett klubbyte.

-Det är tanken jag kommer spela i ABK resten av säsongen. Det är en tuff konkurrenssituation i FAIK och speltid är något jag är i behov av. Kul att komma till den här gruppen som man varit i tidigare, säger Wiggo, som alltså tidigare säsonger har spelat både i Avestas J18 och J20 lag.

18-åringen, tillhör inte någon av de storleksmässigt största spelarna, men kompenserar det med en energisk spelstil, där han ofta parkerar i slottet i anfallszon. Med lite flyt kunde det blivit något mål från hans klubba.

-Det var en helt okej första match, man hade velat få dit någon puck. Jag tycker vi slår ner tältpinnarna i deras zon, och trycker ner de ordentligt. Tyvärr får vår kedja inte in pucken idag. Det kändes ändå positivt och vi har någonting att bygga på.

Under de tre sista minuterna av perioden utökade vi till både 2-0 och 3-0 genom Emil Lind som efter hemma tryck tryckte in pucken, och sedan var det målfarlige Linus Vallin som satte ”trean” 1.18 kvar av perioden.

Med knappa två minuter spelad av den tredje perioden utökade ”BK” till 4-0, i boxplay, när Edvin Karlsson ur minimal vinkel, pillrade in pucken invid första stolpen. När sedan Felix Lilja två minuter senare lite turligt gjorde 5-0, blev det en transportsträcka sista femton minuterna.

Kvällens seger betyder att vi klättrade förbi Gävle GIK, upp på andra plats i tabellen, med samma poäng som Falun, som tidigare under dagen förlorade mot Häradsbygden. De två första lagen får spela playoff.

Wiggo Karlsson-Englöf ser optimistiskt på fortsättningen:

-Vi har ett riktigt starkt lag. Vi är starka på alla lagdelar, jag tycker vi har något riktigt bra på gång, och förhoppningsvis ska vi kunna avsluta säsongen på ett snyggt sätt med kval.

I nästa match, som spelas den 31 januari, väntar Häradsbygden på bortais. Emellertid kan den uppskjutna bortamatchen mot Ludvika/Smedjebacken spelas dessförinnan (inget nytt datum klart).

Avesta BK-Kvarnsvedens GoIF IK 5-0 (1-0, 2-0, 2-0)

Målen: 1-0 Viktor Lyckman, 2-0 Emil Lind, 3-0 Linus Vallin, 4-0 Edvin Karlsson, 5-0 Felix Lilja

Utv: ABK: 9x2 Kvarnsveden: 4x2

Domare: Tomas Berggren.

Publik: 57 (Avestahallen)

Avesta BK: Markus Matsson (William Anderstedt)-Carl Berglund, Olle Westlund, William Johansson, Edvin Karlsson, Albin Engström-Hampus Wiklund, Robin Leijd, Oskar Skog, Arwid Forsman, Wiggo Karlsson Englöf-Fred Ingesson, Viktor Lyckman, Linus Vallin, Emil Lind, Felix Lilja-Adam Elmgren, Texas Löwdin, Albin Bäckström.

J20. Förlust mot Orsa2022-02-19 16:09
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:44