J20. Förlust i hemmamötet mot Hofors
2022-01-06 17:13
Avestaforwarden Zacarias Ridderstam gjorde en habil match mot Hofors, men är oviss om den närmaste framtiden. FOTO: Sebastian Olander.

Första matchen på det nya året, slutade med förlust för J20-laget hemma mot Hofors HC med 0-5 (0-1, 0-2, 0-2).

-Det kändes bra trots det långa uppehållet, och det gick bra att komma in i det, säger ABK:s Zacarias Ridderstam, om känslan att spela match igen efter en nästan fyra veckors jul- och nyårsledighet.

Att Avesta skulle kunna rå på Hofors, som bara hade förlorat en match under säsongen, var det inte många som trodde. Men man stod för en helt okej match, och visade upp en helt annan inställning än mot Sandviken före uppehållet.

Avesta stod upp bra i den första perioden, mot ett spelskickligt Hofors. Periodens enda mål kom från Egor Ereyshkin som efter ett konstnummer gjorde en snurrfint, och skickande in pucken i nät bakom Jesper Larsson. ABK-keepern stred tappert matchen igenom, och gjorde flera fina räddningar. Hofors visade upp ett tekniskt spel, och satte flera gånger Larsson på prov, även om ibland skotten kom från lägen där han hade fri sikt.

Gästrikarna mönstrade ett lag med bara fyra svenskar, i övrigt kom spelarna från Ryssland, Ukraina, Litauen, Estland och Lettland. I laget fanns också några spelare som spelat med Hofors i division 2.

ABK skapade en del chanser i perioden, och närmast mål var Erik Millberg som efter elva minuter missade ett öppet läge, och istället kunde HHC i anfallet efter göra 0-1. Viggo Meerits och William Johansson hade också chanser att näta för ”BK”.

Matchbilden blev densamma i andra perioden, med Hofors i förarsätet. Dryga fem minuter in i perioden, hade man gått fram till ledning 0-3. Avesta hade svårt att få till längre anfall. Ofta var det en spelare som tog in pucken i anfallzon, för att sedan Hofors snabbt återerövra pucken. Trots underläget visade i alla fall ABK vilja, och kämpade och slet.

-De har tränat mer och är snabbare på grillorna, säger Zacarias Ridderstam om främsta orsaken vad som skiljde lagen åt.

I den tredje perioden kontrollerade Hofors matchbilden, och kunde göra ytterligare två mål. Tack vare Jesper Larsson i målet, kunde ABK hålla förlustsiffrorna nere. Zacarias Ridderstam fick i den tredje perioden spela back.

-Det gick bra, säger han, om den ovana positionen.

Närmast att spräcka nollan, var när Oliver Ahlberg i slutminuterna, fick se sitt skott räddas av Alexandr Kashlinov i det tillsynes öppna målet.

Avesta har gått mållösa i två raka matcher, men Zacarias Ridderstam menar att det bara gäller att nöta på för att hitta målet igen.

-Det är bara att komma igång och försöka trycka in puckarna.

I Avesta debuterade Hofors HC fostrade forwarden Tobias Lindén, som lockats till laget av Felix Lilja. Eventuellt kan det alltså bli fortsatt spel för honom i ABK. Trots han inte spelat på länge, visade han i matchen att han kommer förstärka laget, med sin energi och fysik.

Redan på lördag har Avesta chans att komma in på vinnarspåret, när Säters IF väntar på bortais.

Avesta BK-Hofors HC 0-5 (0-1, 0-2, 0-2)

Första perioden: 0-1 (11.19) Egor Ereyshkin.

Andra perioden: 0-2 (2.38) Vadim Ilyin ((Dmitrijs Spiriddonovos, Valerii Batasov), 0-3 (5.53) Denis Menshchikov (Roberts Vorona, Ian Lunichkin)

Tredje perioden: 0-4 (8.07) Georgi Hiltsenko (Vadim Mustafin), 0-5 4/5 (10.31) Egor Ereyshkin (Janis Karklins, Egor Artemov)

Domare: Rasmus Strömberg

Publik: Ca 45 (Avestahallen)