J20. Uddamålsförlust mot Falun
2022-10-29 18:56
Avestas Pontus Bergström fick mycket speltid i förlustmatchen mot Falun. Foto: Per Lindgren.

Lördagens J20-match mellan Avesta BK och Falu IF i Avestahallen slutade med förlust 2-3. Trots att vi var det lag som genomgående visade upp det bästa spelet matchen igenom, fick vi inte med oss några poäng.

-Det är målen som fattas. Jag tycker vi är det bättre laget, jag tycker att vi skapar mest målchanser men de sitter inte idag, säger Pontus Bergström, back i andra femman, kort efter slutsignalen.

Efter en mållös första period, tog Falun ledningen tidigt i andra med 0-1. Avesta som överlag var spelförande producerade massor av målchanser, men det dröjde till mitten av den tredje perioden, innan man fick utdelning. I powerplay kom både 1-1 och 2-1 inom loppet av 44 sekunder. Vi lyckades dock inte knyta ihop säcken, utan istället kunde Falun vända och vinna med 3-2, vilket kändes oerhört surt.

I den första perioden som slutade mållös, var det Avesta som var det lag som visade upp det bästa spelet. Det som saknades var pricken över i:et att få hål på Faluns målvakt Isac Lindqvist.

-Vi skapar målchanser hela tiden, men de sitter inte, suckar Avestas #3.

Framför allt var det första tio minuterna som vi öste på med skott. Julian Winlöf-Palm hade två lägen, också Albin Engström var farligt framme, men bortalagets keeper var uppvärmd. Falun var emellertid inte ofarliga och hade två avslut i målställningen första sju minuterna. Efterhand jämnade FIF ut spelet, men vi avslutade perioden bäst. Arwid Forsman testade med att skott, men närmast var Pontus Bergström som sköt i stolpen.

En olycklig puckstuds över en ABK spelares klubba på offensiv blå friställde Jonatan Olofsson Sundblad som gav Falun ledningen 40 sekunder in i andra perioden. Det är sådant som händer i hockey, menade Pontus.

-Ja det är sånt som kan ske ibland. Vi sa att vi idag skulle ligga offensivt i banan.

Minuten senare var det Avesta som fick ett friläge, men Linus Kvarnström fick inte någon kraft i avslutet. Inte ens två powerplay för Avesta första tio resulterade i mål. Det verkade som förgjort för ABK att få utdelning, som tog över allt mer av spelet. Tolv minuter in i perioden, i en ”två mot etta”spelades Albin Engström fri fram framför mål, men återigen fångade Lindqvist pucken. I efterdyningarna av en Avestautvisning efter tolv minuter, var det bud på Falumål, men pucken studsade den gången rätt för ABK. Man kan nästan säga att vi gjorde allt utom mål, för likt den första perioden var det vi som var spelförande.

I den tredje perioden fortsatte vi på den inslagna vägen, och kom förvånansvärt lätt in i anfallszon. Linus Karlsson och Viktor Lyckman var bara ett par spelare som skapade närapå hundraprocentiga lägen. Det kändes verkligen som en kvittering låg i luften när vi kom i anfallsvåg efter anfallsvåg. Efter dryga åtta minuter tog Avesta en timeout, när vi fick tillfälle att spela powerplay i fem minuter, efter Isak Brunn åkt ut för en kneeing på Robin Leijd. Något som visade sig vara ett lyckodrag av tränarna Hurtig&Malmström. Vi tog vara på tillfället på bästa sätt, när först Isac Ihfors kvitterade till 1-1 och sedan Albin Engström på egen hand skickat in 2-1 via stolpen efter 10.29. Vid båda målen fanns Pontus Bergström inne på isen. Trots förlusten, var den reslige backen ganska nöjd efter matchen med sin egen insats.

-Det var skönt att få in två kassar i pp, så att vi ledde. Jag tycker det gick bra för egen del. Vi var fyra backar idag, så det blev mycket speltid, men jag tycker jag hade ork idag.

Trots bra målvaktsspel av Markus "Mackan" Mattsson, skulle Falun till slut få sista ordet med matchens sista två mål, där avgörandet kom 2.40 före ordinarie tids slut, fram till 2-3.

Vad är det som händer när de kommer igen?

-Jag tror de har något powerplay, och de sätter dem.

Vi hade ett par hyfsade lägen att kvittera, men det här var en match, där vi föll på vår ineffektivitet.

I och med förlusten har ABK efter premiärsegern, radat upp tre raka förluster.

-Det är bara att glömma den här matchen. Jag tycker ändå vi spelade bra. Vi är det bättre laget, och jag tror det blir vinst snart, hoppas Pontus Bergström.

Nästa match spelas den 5 november, när vi möter Skutskär i Avestahallen.

Text: Per Lindgren.

Avesta BK-Falu IF 2-3 (0-0, 0-1, 2-2)

Andra perioden: 0-1 (0.40) Jonatan Olofsson Sundblad.

Tredje perioden: 1-1 (9.45) Isac Ihrfors (Julian Winlöf Palm, Viktor Eliasson) spel fem mot fyra, 2-1 (10.29) Albin Engström (Linus Kvarnström, Villiam Lederud) spel fem mot fyra, 2-2 Hugo Bäck(16.14) (Isak Wallner Segerros, Jonatan Olofsson Sundblad) spel fem mot fyra, 2-3 (17.20) Andre Franz (Elias Hedlund)

Domare: Niclas Sundqvist

Publik: Ca 50 (Avestahallen)

Avesta BK: Markus Mattsson (Emil Rautsila)-Simon Dalén, Robin Leijd, Elias Malmberg, Julian Winlöf Palm, Albin Engström-Pontus Bergström, Viktor Lyckman, William Johansson, Arwid Forsman, Villiam lederud-Isac Ihrfors, Viktor Eliasson, Linus Kvarnström,Wiggo Karlsson Englöf, Oskar Skog, Felix Lilja.

J20. Förlust mot Orsa2022-02-19 16:09
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:44