Så gick snacket efter Avestas seger mot Guldsmedshyttan
2024-02-16 22:59
Avesta stod för en väldigt bra match mot Guldsmedshyttan, och kan ta sikte på playoff. Foto: Per Lindgren

Avesta BK är alltså glädjande nog klara för playoff till HockeyEttan, efter att på fredagkvällen besegrat Guldsmedshytte SK med klara 6-2. Här kommer några röster från laget.

BK:s assisterande tränare Henrik Lantz, menar att laget stod för en solid insats i nästan 60 minuter.

-Vi gör en bra match som vi kontrollerar. Vi hade en dipp i andra, men jag tycker vi krigar in i kaklet.

Hur ska ni ladda om till playoff, där Orsa IK väntar?

-Det är fem dagar till nästa match. Vi ska njuta ikväll och sedan ladda om. Orsa vi ska möta är ett lag som spelar bra hockey. I ett playoff kan allt hända, men vi har ett bra självförtroende. Vi har tagit steg hela säsongen.

Värt att notera är att Henrik Lantz, är en tränare som verkligen brinner för sin hockey. Sedan försäsongsträningen började, har han inte missat en enda träning, eller match. Extra kul då med att han får glädjas över den här framgången tillsammans med laget.

-Vi har gjort en fantastisk bra säsong, och har nått målet ta oss till playoff vi hade innan säsongen. Nu gäller det att fortsätta mata på, säger ”Henke” som hoppas på att laget kan fortsätta på den vinnande vägen i playoff.

Innan säsongen började var powerforwarden Malte Råberg lite av ett oskrivet kort, gällande seniorhockey. Den välväxte Råbergs framfart, där han går från klarhet till klarhet, har imponerat på de flesta. En stund efter slutsignalen, gick det inte att ta miste på hans glädje.

-Det känns jättebra. Nu har vi nått ett av målen, att ta oss till playoff. Jag tycker vi hade jättebra koll på Guldsmedshyttan. Det gäller att ha tillit till det spel vi byggt upp.

Du gjorde ett hattrick. Det här är väl en match du inte kommer glömma i första taget?

-Det var en jätterolig match. Det gäller att gå på instinkt. Det är mycket arbete bakom, och jag har övat mycket på målskyttet, säger Malte som berättar lite hur de närmaste dagarna ser ut:

-Nu kommer vi vara lediga. Det gäller att sova bra och äta, och ta tillvara på kroppen.

Sedan väntar alltså playoff mot Orsa i bäst av tre matcher. Den första matchen spelas hemma i Avesta på onsdag. På lördag är det Orsa som har hemma, och en eventuell avgörande match spelas på söndag, också i Orsa.

-Jag hoppas på bra stöd från Avestapubliken. Nu ska vi gå ”all in”, och göra det så bra vi kan, och köra hela vägen.

Menar du att det är division-1 som är målet?

-Ja, det är det, säger han bestämt.

Avestas lagkapten, Joel Hedin, var glad, men samtidigt samlad efter matchen.

Vi hade som mål när sommarträningen drog igång, att gå till playoff. Nu lyckades ni med det, efter avgjort i den sista matchen, hur känns det?

-Otroligt skönt, men vad gör man inte för publikens skull. Det var spännande med tre lag som kunde gå till playoff. Jag är otroligt stolt över hur laget agerade.

Hedin menade att vi hade ett relativt bra grepp på Guldsmedshyttan, matchen igenom.

-Det är stabilt hela vägen med små dippar, där vi spelar smått från egen zon, där vi inte lägger hundra procentiga passningar. Vi lägger lite svåra pass, som gör de får lägen i början av matchen. Vi bjuder de på en del lägen, för de skapar inget egentligen själva. Frånsett det, tycker jag det är en stabil match, med mycket fina kombinationer, från egen zon upp till anfallet.

-Ikväll firar vi och är jätteglada att vi klarat vårat mål för säsongen. Men som vi spelar idag känner jag att vi inte ska vara nöjda, utan vi ska ge Orsa en ordentlig match nästa vecka, så får vi se hur det går.

Joel Hedin, är en av de mest erfarna spelare i laget. Det betyder att han har spelat en del playoff, och kvalserier till division-1.

-Jag kommer ihåg vi mötte Säter och Fagersta i playoff, och sedan en kvalserie med bland annat Grästorp, Valbo och Munkfors. Sedan har jag gjort en kvalserie för att hålla oss kvar i Ettan. Man har väl lite rutin, men det är nya matcher som ska spelas. Vi får ge allt helt enkelt, och ska ge hundra procent.

Vad vet du om Orsa som väntar på onsdag?

-Jag har ingen aning om hur de är. Jag känner igen Oskar Olsson från TV-puckstiden. Han är en målspruta, men det ska bli kul.

Oskar Olsson som ikväll, avgjorde med 51 sekunder före slutet, när hans Orsa bortaslog SkedviSäter med 3-4. Hade Orsa inte vunnit den matchen, hade Malung blivit Avestas playoff motståndare.

Mikko Kärjä har växt ut som en stabil back. Han menar att vi kontrollerade matchen mot GSK.

-Jag tycker vi var det bättre laget från det första byte när Jakob (Karlsson) hade ett skott på mål efter fem sekunder. Jag kände redan före matchen, att vi skulle göra en bra insats, säger en sprudlande glad finländare.

Vad är din erfarenhet av playoff hockey?

-Jag har en del erfarenhet i Suomi-Sarja, i finska cupen mot lag från Mestis. Det brukar vara heta känslor i de matcherna. Tempot i matcherna, brukar vara mycket högre än annars. Vi spelade först till tre vunna matcher, och vinnarna gick upp. Vi spelade mot mästarna (Nokian PyRy), de brukar alltid vara bra, och de vann, säger Mikko, som nu alltså får ta sikte på slutspelshockey i Sverige, något som han tror blir annorlunda än seriespelet.

-Nu kommer vi möta lag från topp fyra, från andra divisioner, så det kommer vara en högre nivå än idag. Så vi måste vara förberedda, för att vi ska lyckas.

Vad händer fram till onsdag?

-Nu kommer vi att återhämta oss, fram till nästa vecka.

Text: Per Lindgren.