J20-laget redo för en ny säsong.
2023-10-04 16:15
Albin Hurtig och Adam Sandberg är nöjda med J20-lagets försäsong. Foto: Per Lindgren.

Till helgen stundar det seriepremiärer för de flesta av våra lag. J20-laget spelar i division 1 A Västra. Huvudtränaren Adam Sandberg, 27, och assisterande tränaren Albin Hurtig, 24, är det som kommer att leda laget i vinter.

Båda killarna andas en stor optimism, inför säsongen 2023-24 som drar igång på lördag.

-Jag har stora förhoppningar. Spelarna har tränat på riktigt bra i sommar och det har varit en grym försäsong, med matcher och träningar, vi är väl förberedda till premiären och kommande säsong, säger Albin Hurtig.

Vad tycker du kännetecknar laget?

-Det är en stark grupp, vi jobbar ihop och det beror på att vi har kört mycket gemensam sommarfys, alltifrån ”08” till ”04”, så vi känner varandra väl. Och kan ställa krav på varandra både på och utanför isen, det kommer betyda mycket tror jag.

Några större förändringar har inte skett sedan förra säsongen i upplägget, och spelidén kommer vara nästan densamma. Kvar som lagledare är Niklas Bergström. Det som är annorlunda är att Adam Sandberg, som har en aktiv karriär bakom sig som målvakt, går in som headcoach.

Förra säsongen slutade Avesta åtta i tabellen. Sandberg är förväntansfull inför seriestarten och hoppas att laget kommer att toppa den placeringen med råge.

-Vi hoppas placera oss så högt som möjligt. Vi har ett bra lag, och ett bra samarbete med A-laget som har många unga där, säger han.

I serien som innehåller tio lag, är det bara serievinnarna, som kommer att få spela kval ”uppåt”. Hurtig säger att han har dålig koll på serien, som innehåller fem lag från Dalarna, förutom Avesta, Kvarnsveden, Falun, Ludvika och Häradsbygden. Ett från Västmanland, Surahammar, tre från Gästrikland Hofors, Hille/Åbyggeby och Gävle GIK. Från Uppland kommer Skutskär.

-Man får tar det lite som de kommer de första omgångarna och sedan utvärdera efter det sedan.

Är det någon spelare i laget du tycker höjer sig från de övriga, eller är det en lagmaskin?

-Vår kapten Emil Lind som kommer tillbaks från Hudiksvall. Han har klivit in och tagit ett riktigt stort ansvar, med pondus och visat framfötterna redan från sommarfysen, och när vi klivit ut på is. Det är 110% varje gång han är ute på isen. Det är positivt, höga krav absolut, men på rätt sätt. Grabbarna ser upp till honom, med all rätt. Det ska bli spännande att följa hans resa i vinter, säger Albin Hurtig.

Seriepremiär: Lördag 7 oktober kl 14.00 Avesta BK-Surahammars IF (Avestahallen).

Text: Per Lindgren.

J20. Förlust mot Orsa2022-02-19 16:09