J20. Rättvist seger mot Surahammar
2023-10-07 17:21
Avestas #18 Emil Lind var en av Avestas målskyttar i premiärsegern mot Surahammar. Foto: Per Lindgren.

Det blev bästa tänkbara start när serien drog igång för J20-laget. Seger med 5-3 mot Surahammars IF, där vi i den tredje perioden avgjorde matchen när vi vände 2-3-underläge till vinst med 5-3.

-Kul att vara igång igen. Vi spelar inte som vi vill hela tiden, men ser till att vinna, och det är bra, säger lagkaptenen Emil Lind efter slutsignalen.

Avesta stod för en bra öppningsperiod, där vi kunde gå till periodpaus med en 2-1-ledning. Vi öste på framåt mot Surahammar som mest fick försvara sig. Målen gjordes av William Johansson och Carl Berglund och betydde 2-0 efter halva perioden.

-Det är så vi vill spela och kör slut på dem. Skjuter mycket skott och det är bara att fortsätta så, då kommer det att gå bra i serien, säger Emil Lind, som har sin favoritposition rakt framför motståndarmålvakten. Fyra minuter kvar av perioden kunde SIF reducera till 2-1 i "pp".

Den andra perioden blev något av scenförändring då det var Surahammar som flyttade upp sina positioner, och vände till ledning 3-2. Redan efter halvminuten kvitterade ”Hammers "till 2-2, i en period med hafsigt spel där det var mycket spel fram och tillbaka. Halvvägs in i perioden fick Avesta spela powerplay i fyra minuter, men lyckades inte skapa några riktigt farliga chanser, utan istället var det Surahammar som med en man kort efter dryga tretton minuter, tog ledningen med 2-3. Emil Lind tycker att ABK underpresterade i perioden.

-De stör oss mer i vårt spel, och vi kunde inte spela lika snabbt som vi vill. De utnyttjar våra misstag, säger 18-åringen, som ändå tycker laget växlade in på rätt spår sista tjugo.

-Vi sa att bara gå ut och köra som vi ska, och vi gjorde det till slut, och då kommer målen. Vi hade koll på dem då.

Avesta som alltså vann tredje perioden med 3-0, var också den bästa från hemmalagets sida i matchen.

Felix Lilja satte redan efter dryga minuten Avesta tillbaka till lika i målprotokollet, 3-3, när han kom fri från blå och tryckte in kvitteringspucken. Viktigt. Kort därefter fick Markus Mattsson, som gjorde en bra match i Avesta målet, göra några räddningar, som förhindrade ny bortaledning.

-Målvakten var bra idag, säger Lind, men tillägger också:

-Idag var hela laget bra.

BK såg fortsatt vassa ut i anfallszon efter kvitteringen. Viktor Lyckman var nära utdelning, men vi skulle ändå göra nästa mål. Målskytt var Linus Vallin som styrde in Albin Engström skott, till 4-3 (6.46). Hemmalaget fick snurr på sitt anfallsspel, och skapade chans på chans. Nyttige William Johansson prickade stolpen i boxplay, och Albin Engström var millimeter få klubban på pucken i ett öppet läge. Därtill hade också Zacarias Ridderstam ett bra läge i slottet, men skottet gick tätt utanför. Med åtta minuter kvar av tredje perioden gick Sura ner på två femmor, för att få hejd på Avestas offensiv. Emellertid var det fortfarande hemmalaget som var det lag som skapade mest, och visade den hetare viljan att vinna. Med dryga minuter kvar av tredje, fastställde Avestas lagkapten, slutresultatet till 5-3.

-(Arwid) Forsman skickat in den, sedan släpper han den till mig och jag skjuter in den, säger Emil, som är tillbaka i ABK efter tillhört Hudiksvall HC i tre säsonger.

-Kul att vara tillbaks på hemmaplan. Jag kommer vara med i både A-laget och J20. Det är kul att spela hockey.

Vad tror du den här segern betyder inför fortsättningen?

-Alltid kul att börja med en seger, men serien är lång.

I nästa omgång, väntar Skutskär på bortais. Den matchen spelas lördagen den 14 oktober.

Text: Per Lindgren.

J20 Division 1.

Avesta BK-Surahammars IF 5-3 (2-1, 0-2, 3-0 )

Första perioden: 1-0 (5.06) William Johansson (Albin Engström, Arwid Forsman) spel fem mot fyra, 2-0 (9.59) Carl Berglund (Arwid Forsman, Robin Leijd), 2-1 (15.52) Liam Frisk, spel fem mot fyra.

Andra perioden: 2-2 (0:31) Joel Hammarstedt (Jason Marsnäs), 2-3 (13.47) Joel Hammarstedt (Alexander Lindström, John Myhr), spel fyra mot fem.

Tredje perioden: 3-3 (1.09) Felix Lilja, 4-3 (6.46) Linus Vallin (Albin Engström, Robin Lejd), 5-3 (18.53) Emil Lind (Arwid Forsman).

Utv: ABK: 4x2 Sura: 6x2

Domare: Niclas Sundqvist

Publik: Ca 45 (Avestahallen).

Avesta BK: Markus Matsson (William Anderstedt)-Viktor Lyckman, Hampus Wiklund, William Johansson, Arwid Forsman, Albin Engström-Carl Berglund, Robin Leijd, Emil Lind, Zacarias Ridderstam, Felix Lilja-Fred Ingesson, Adam Elmgren, Linus Vallin, Texas Lövdin-Emil Eriksson, Anton Eriksson