J20. Storseger för Avesta hemma mot Hille/Åbyggeby
2023-11-25 18:17
Tränaren Albin Hurtig var tillbaka efter under tio dagar besökt sin hockey spelande bror Viktor Hurtig i Michigan. FOTO: Per Lindgren

Avestas J20-lag gjorde processen kort mot jumbon Hille/Åbyggeby och vann med förkrossande 16-2. Matchen hade ABK full koll på efter det att Oskar Skog öppnat målskyttet efter två och en halv minut. Avestas assisterande tränare Albin Hurtig, var trots segern inte nöjd över lagets prestation.

-Det var väldigt dåligt spel från vår sida. Det är svårt att spela och hålla skärpan, när målen rinner iväg. Vi får vara nöjda med nio mål i första perioden och matchen avgjord där.

Egentligen är det inte så mycket att säga om själva matchen, i och med hemmalagets överlägsenhet. I den första perioden var det långa stunder spel mot ett mål, mot ett Hille som vägde för lätt i egen zon, och vi fick gott om tid att flytta pucken, och dessutom hade Hilles målvakter en dålig dag (laget gjorde ett målvaktsbyte redan efter 16 minuter).

-I första perioden kan vi någorlunda följa linjerna, sedan blir många målkåta. Men det är vinsten som räknas, och är det viktigaste, konstaterar Albin Hurtig.

I den andra perioden sänktes spelkvaliteten, och vi gjorde bara fyra mål. Med ställningen 13-2 inför tredje, blev matchen en transportsträcka.

Vad kan ni ta med er från matchen?

-Det vi kan ta med oss är målskyttet. Det är kul att många får vara med och bidra även de som inte är så vana målskyttar, säger Albin Hurtig.

Är det någon spelare du tycker var extra bra idag?

-Det är varken bra eller dåligt, plus minus noll på grabbarna idag.

Faktum är att i Avesta fanns det tolv (!) olika målskyttar, där en var Linus Vallin. 17-åringen som höll med sin tränare, att spelet hade mycket i övrigt att önska.

-Det är i första perioden vi är bäst, sedan spelar vi sämre, men vi vinner ju fortfarande. I första tar vi i, och spelar med varandra istället för att alla vill göra mål. Men jag är inte så imponerad av oss i de andra två perioderna.

Vad säger du om Hille/Åbyggeby?

-De var inte så värst bra, och vi borde ha vunnit mer.

I tabellen bibehåller vi vår andra plats. Tre pinnar bakom obesegrade Falun, som vi förra lördagen förlorade mot i seriefinalen.

-Vi lär fortsätta spela vårt spel, och sedan ska vi ta Falun på hemmaplan istället, lovar Linus Vallin.

Nästa veckas motståndare Gävle GIK på bortais, förlorade tidigare i eftermiddag mot Falun med 10-3, och parkerar på tredje plats i tabellen, fyra poäng bakom ABK.

-Jag har ingen koll på Gävle GIK. Vi måste höja oss fyra, fem snäpp kanske för att vi ska kunna matcha de. Jag har aldrig sett de spela, det blir intressant kommande vecka. Vi ska ha bra träningar, och bra uppladdning till en viktig match på lördag, säger Albin Hurtig.

Text: Per Lindgren.

J20 Division 1 A. Avesta BK-Hille/Åbyggeby IK J23 16-2 (9-1, 4-1, 3-0)

Första perioden: 1-0 (2.25) Oskar Skog, 2-0 (3.14) William Johansson (Albin

Engström, Hampus Wiklund), 3-0 (6.40) Malte Råberg (Loke Hedlund, Olle

Westlund), 4-0 (9.51) Texas Lövdin (Adam Elmgren, Viktor Lyckman), 5-0

(11.02) Albin Engström (Olle Westlund), 6-0 (12.58) Linus Vallin (Malte Råberg, Emil Eriksson), 7-0 (15.23) Emil Lind (Felix Lilja, Loke Hedlund), 7-1 (15.23) Oliver Andersson (Elias Jonsson, Melwin Andersson), 8-1 (15.31) William Johansson (Robin Leijd, Arwid Forsman), 9-1 (16.02) Arwid Forsman (Robin Leijd). Andra perioden: 10-1 5/4 (:25) Emil Lind (Malte Råberg, Olle

Westlund), 10-2 (9.04) Sami Lodin (Ludwig Åkerlund), 11-2 (14.16) Malte

Råberg, 12-2 (16.14) Robin Leijd, 13-2 (17.53) Emil Eriksson (Adam Elmgren,

Loke Hedlund). Tredje perioden: 14-2 (:24) Hampus Wiklund (Albin Engström, William Johansson), 15-2 (2.29) Texas Lövdin (Oskar Skog, Linus Vallin), 16-2 (6.18) Texas Lövdin (Linus Vallin).

Utv, Avesta: Oskar Skog 2, Viktor Lyckman 2, Fred Ingeson 2.

Hille/Åbyggeby: Carl Kroon Anderberg 2+2, Ludwig Åkerlund 2.

Domare: Michael Vikström.

Avesta BK: Algot Forsman (William Anderstedt)-Robin Leijd, Hampus Wiklund,

William Johansson, Arwid Forsman, Albin Engström-Olle Westlund, Malte Råberg, Felix Lilja, Emil Lind, Loke Hedlund-Viktor Lyckman, Carl Berglund, Oskar Skog, Linus Vallin, Texas Lövdin-Fred Ingeson, Emil Eriksson, Adam Elmgren.

J20. Förlust mot Orsa2022-02-19 16:09
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:44