-08 U16

Veckans ABK:are - Felix Pettersson
2023-11-15 08:00
Felix Pettersson är kapten i U16-laget. Foto: Olov Lindgren

Veckans ABK:are är backen Felix Pettersson, 15 år, som till vardags är kapten i U16-laget. Som de flesta började han tidigt spela hockey.

-Jag var väl fyra år.

Med tanke på släktträdet där han hans pappa, Kristoffer Pettersson, och farfar, tyvärr nyligen bortgånge Jan-Olov ”Gropis” Pettersson, båda har spelat många matcher i Avesta BK-tröjan, var det logiskt att han valde samma bana.

-Det blev naturligt att jag också började. Så hade vi en utomhusrink nära hemifrån i Bengtsbo och det vart att jag gick ner där och testade.

Vad gäller förebilder i Avesta BK:s A-lag vill han lyfta fram backen och kaptenen Joel Hedin, som för övrigt har en hel del likheter hur han själv är på och utanför rinken.

-Jag tycker han sliter och jobbar hårt varje match, det är en ledare på isen.

Vad gäller spelare utomlands är det Pittsburgh Penguins svenska backklippa Erik Karlsson han fastnat för.

-Han är kreativ med pucken och göra bra grejer.

Vad tycker du det bästa är med U16-laget?

-Det är en bra gemenskap och alla kan prata med varandra. Man känner alla oavsett lag och ålder.

Tyvärr har säsongen resultatmässigt för U16-laget hittills inte gått som man hade hoppats på. Efter sex omgångar är laget fortfarande poänglösa.

-Vi har haft kul under matcherna, men resultaten har inte gått som vi vill. Men vi har haft kul tillsammans.

-För mig har det gått bra, jag har utvecklats och haft kul på vägen, avslutar vältalige Felix Pettersson.

Felix Pettersson

Position: Back