-08 U16

U16. Förlust mot Falu IF - ABK tappade allt i tredje
2023-11-11 15:43
Gabriel Holmqvist tar gärna kamp framför motståndarkassen. Foto: Olov Lindgren

U16 Dalarna. Avesta BK har haft en tuff inledning av säsongen. Mot Falun kom sjätte raka förlusten. Det betyder ABK fortfarande är utan poäng. Det såg annars lovande ut i hemmamötet mot Falu IF.

Efter ABK vänt ett 0-1-underläge från första perioden till ledning med 3-1 långt in i andra perioden såg det ut som poängnollan skulle spräckas. Men ett sent Falumål i slutet av andra perioden var början på raset. I tredje perioden kunde Falun både kvittera till 3-3 och sedan gå ifrån till 3-6.

-Vi gör en bra match men räcker inte hela vägen, säger centern Gabriel Holmqvist i andrafemman.

ABK har ett samarbete med Kvarnsveden GoIF och Holmqvist är en fyra spelare i truppen som kommer från Borlängeklubben.

-Jag tycker det funkar bra, säger Holmqvist om upplägget där spelarna från Kvarnsveden tränar med sin hemmaklubb och spelar matcher med Avesta.

Förutom Gabriel Holmqvist fanns också med från Kvarnsveden i matchen mot Falun målvakten Emil Jansson och forwarden Noah Olérs.

Gabriel, som gjorde sin tredje match för säsongen, har en spelstil där han gärna går in framför motståndarnas kasse och försöker göra det svårt för målvakten.

-Jag jobbar hårt, och krigar, säger 14-åringen som också tycker hans höga fart i skridskoåkningen är en av sina styrkor.

Även om ”BK” förlorade visade man bitvis upp ett bra spel. I första perioden var minst lika bra som motståndarna, och i andra perioden kunde det blivit något mer mål framåt. Förutom Lukas Albertsson dubbla mål och Noah Olérs mål från nära håll hade hemmalaget flera bra lägen. Samtidigt spelade Emil Jansson stabilt i kassen. Falun tappade humöret i andra perioden, men en sen reducering till 2-3 innan periodvilan gjorde ett gästerna fick kontakt. I tredje höjde sig sedan bortalaget, och tog vara på de ytor Avesta släppte till bakåt.

-Vi tappar lite fokus, gör inte de riktiga detaljerna som man ska göra.

Gabriel Holmqvist ser trots allt positivt på fortsättningen. Kan bara försvarsarbetet skärpas till borde första poängen komma inom den närmast tiden. Framåt visade bland annat Leo Höglund (bäst i Avesta) och Lukas Albertsson hög klass.

När kommer första segern?

-Den kommer nog snart, säger Holmqvist.

Avesta BK/Kvarnsveden GoIF IK-Falu IF 3-6 (0-1, 3-1, 0-4)

Första perioden: 0-1 (1.55) 4/5 Eliaz Sjökvist. Andra perioden: 1-1 (1.21) Lukas Albertsson, straff, 2-1 (4.14) Lukas Albertsson (Lukas Eriksson, Leo Höglund), 3-1 (8.35) 4/4 Noah Olérs (Felix Pettersson), 3-2 (18.59) Nils Forsberg (Edwin Olsson). Tredje perioden: 3-3 (5.00) 4/5 Eliaz Sjökvist (Edwin Olsson, Elias Isaksson), 3-4 (6.47) Elias Isaksson (Eliaz Sjökvist), 3-5 (18.52) Elias Isaksson (Eliaz Sjökvist, Nils Forsberg), 3-6 (19.56) Dylan Ahl (Eliaz Sjökvist).

Utv, Avesta: 4x2, Falun: 7x2, 1x20.

Domare: Tobias Hedström.

Publik: ca 60 (Avestahallen).

Avesta BK/Kvarnsveden GoIF IK: Emil Jansson (Oliver Andersson Saleskog)-Felix Pettersson, Linus Hammar, Lukas Eriksson, Lukas Albertsson, Leo Höglund-Anton Gillström, Alfred Larsson, Oskar Jonsson, Gabriel Holmqvist, Noah Olérs-Albin Andersson, Markus Sjöström, Walter Kalman, Nileo Gabrielsson.

Försäsongsträning2020-05-28 13:17