-08 U16

Tre lokala spelare laddar för TV-puckens kvalspel
2021-09-15 11:01
Filippa Englöf, Astrid Thorsberg och Lovisa Norström från Avesta BK är redo för TV-pucken. FOTO: Per Lindgren.

När flickornas kvalspel till TV-pucken drar i gång på fredag i Mora, bidrar Avesta BK med tre spelare. Det är Astrid Thorsberg och Filippa Englöf båda 13 år, och den ett år äldre Lovisa Norström som var med redan förra året.

Astrid Thorsberg säger att det inte var direkt väntat att hon skulle bli uttagen i Dalarnas lag.

-Det var lite överraskande. Man vart ju glad.

Deltagande lag förutom Dalarna är Värmland, Västmanland, Södermanland, Örebro och Stockholm. Astrid tror att laget har stora chanser att hävda sig, mot de övriga distriktslagen.

-Jag tycker vi har ett bra lag i år. Jag tror vi kan ta oss riktigt långt med rätt inställning. Man vet lite om de andra lagen, när man varit på camper.

Vad var det som fick dig börja spela hockey?

-Det var en kompis som tog med mig, sedan fastnade jag för det ganska snabbt. Jag började när jag var sju, åtta år.

Efter spelat i Skogsbo SKs ungdomslag, är det nu Avesta BK:s U14 lag som gäller i vinter. Att spela med killar, tycker hon inte är några problem.

-Det funkar jättebra, jag trivs. Det är inga problem.

Hur långt vill du nå med hockeyn?

-Jag vill nå så långt att jag kan, och spela i en utländsk liga.

Högerforwarden Filippa Englöf, säger sig ha följt med en del av TV-pucken, när det har visats på TV.

-Jag har sett ganska mycket, och har kollat för att se hur jag ska spela för att ha en chans i TV-pucken. Jag såg några matcher 2019 när Dalarna vann, men jag hade inte så mycket tid, då jag samtidigt gick i skolan.

Intresset för hockey, kom tidigt, redan innan hon började på lågstadiet.

-När jag var liten gick jag vid dagis, och de ville att vi skulle testa åka skridsko. Då tyckte jag det var kul, och ville fortsätta.

Under sommaren spelar hon också fotboll med Avesta AIK, men än så länge har hon inte bestämt om det är hockeyn, eller fotbollen hon kommer satsa mest på.

-Jag vet inte. Båda är lika roligt.

Hur tror du det kommer gå i kvalspelet. Hur bra lag har Dalarna i år?

-Om jag ska vara ärlig, tror jag vi har ett ganska bra lag i år. Vi kommer nog att gå längre än förra året, säger Filippa Englöf.

Lovisa Norström var med det Dalarna som förra året bara hann spela två matcher, innan pandemin satte käppar i hjulet för att kunna genomföra turneringen. Nu kommer laget att spela fem matcher i kvalspelet, som alltså börjar på fredag, när Dalarna möter Värmland.

-Det känns mycket bättre. Vi kommer nog att gå mycket längre det här året. Det är några 08-or som har kommit, säger Norström.

Även om Dalarna förra året förlorade med 0-7 mot Västerbotten och 0-10 mot Ångermanland, så tycker Lovisa att laget ändå gjorde sitt bästa, och att hon för egen del tagit steg framåt.

-Vi spelade så gott vi kunde då. Nu tycker jag att jag själv går hårdare in i närkamper, och är lite snabbare och så.

Ifjol var du ensam från Avesta BK, nu är det två till från Avesta som är med, vad betyder det?

-Det är väldigt kul att de är med. Och att det är fler spelare härifrån. Jag har spelat lite med Filippa, och även tillsammans med henne i fotboll.

När det gäller det kommande kvalspelet med TV-pucken så tycker hon att Dalarna förfogar över ett så pass starkt lag, att man ska kunna gå vidare från sin kvalgrupp.

-Jag tror vi kan gå ganska långt om vi kämpar. Vi har spelat lite träningsmatcher. Vi har mött Sandvikens division 1- lag, och vi förlorade med 5–2. Falun, som spelar i division 2. har vi också mött, och den matchen slutade 6-1 till Falun, men vi vann skotten stort, 44-14. De hade en duktig målvakt. Vi har också mött Västmanland, som vi vann mot, säger Lovisa Norström som tycker Dalarna har en spelare som höjer sig från de övriga.

-Tilde Sundnäs Grillfors, tycker jag är vår bästa spelare.

Jan Albertsson, lagledare i Avesta BK:s U14-lag, säger så här om Astrid Thorsberg och Filippa Englöf:

Det är två ambitiösa tjejer som är duktiga, och de är väldigt målmedvetna. Duktiga skridskoåkare båda två, och har ett bra skott. De ser spelet mycket bra, så de kommer tillföra mycket i U14-laget. Vi i laget är otroligt stolta och glada att de kommit med i TV-pucken. Det är ändå tre år för tidigt om man säger så. Det är jättekul. De har stor chans komma med fler år”.

Richard Eriksson, tränare i Avesta BK:s U15-lag, om Lovisa Norström: ”Hon bidrar med bra humör, och är alltid glad. Har en bra arbetsinsats, duktig skridskoåkare och har ett bra spelsinne. Det är en brytsäker och offensiv back”.

TV-puckens kvalspel (Smidjegrav Arena, Mora)

Fredag 17/9

Dalarna-Värmland (kl 15.00)

Lördag 18/9