-08 U16

Bra start för Dalarnas TV-puckflickor
2021-09-17 17:40
Lovisa Norström från Avesta var med i Dalarnas lag som vann första matchen i kvalet till TV-pucken. Arkivfoto: Per Lindgren.

TV-puckens kvalspel för flickor, avgörs i Mora 17-19 september. Dalarna, med tre spelare från Avesta BK, inledde med att på fredagseftermiddagen slå tillbaka Värmland, med klara 11-1 (6-1, 5-0). Patrik Persson, tränare i Dalarna (tillsammans med Erland Lycke), kunde inte annat, än vara nöjd efter premiären.

-Det var en bra genomförd första match. Det märktes att det var första matchen, lite stela handleder och osmarta beslut.

Någon riktigt värdemätare blev det aldrig, därtill var Dalarna för bra. Redan i första bytet kom 1-0 från Emma Hermansson (Falu IF), och när sedan Dalarnas tremålsskytt Tilde Sundnäs Grillfors (Mora IK) utökade till 2-0 innan två minuter hade spelats, såg man hur det skulle sluta. Hildur Larsson i Värmlands mål, hade inte sin bästa kväll, då hon landade på 45,00 i räddningsprocent. Dalarna å sin sida visade samtidigt ingen pardon när målchanserna dök upp.

-Vi var effektiva framåt och tar med oss arbetsinsatsen till lördag, säger Patrik Persson, som också tyckte Avesta BK:s bidrag, Astrid Thorsberg, Lovisa Norström och Filippa Englöf, skötte sig med den äran.

-De gjorde alla tre en bra fight. Lite premiärnerver, men på det hela skötte de sig bra.

TV-pucken flickor

Dalarna – Värmland 11-1 (6-1, 5-0)

Publik: 175 (Smidjegrav Arena).

Mål: Dalarna: Tilde Sundnäs Grillfors 3, Emma Hermansson 2, Alva Ullbors, Tillie Ytfeldt, Clara Hyttsten, Clohe Berndtsson, Ingrid Wikblom, Filippa Englöf Värmland: Emma Gladh

TV-pucken, kvalspel:

Dalarna-Västmanland (13.00)