-09 U15

"Veckans ABK:are "- Nileo Gabrielsson
2023-11-08 11:10
Nileo Gabrielsson går i sin fars fotspår, återstår att se om han når upp i Jonas 341 matcher i "BK"-tröjan. Fotot: Per Lindgren.

Centern Nileo Gabrielsson, som spelar i U15-laget, började i hockeyskolan när han var 5-6 år. Men det var långt tidigare som han började åka skridskor.

-Jag var väl typ 3 år när det var friåkning.

Att det skulle bli hockey för 13-åringen var kanske ingen större överraskning med tanke på hans pappa är Jonas ”Gabbe” Gabrielsson, som i första delen av 2000-talet gjorde 341 matcher och 122 mål i Avesta BK.

-Jag började spela ganska tidigt när farsan spelade, säger Nileo som också spelar fotboll i Krylbo IF.

Vilket är roligast?

-Hockey, säger han bestämt.

Säsongen för U15-laget menar han kunde varit bättre, men att han är nöjd med sin egen prestation så här långt.

-Ja, det har väl gått okay för mig.

När det kommer till förebilder nämner han centern Marcus Sörensen, med ett förflutet i bland annat Djurgårdens IF, San Jose Sharks och nu i HC Fribourg-Gottéron i Schweiz.

-Han är rapp med pucken, säger han om Sörensens styrkor. Han har också vid ett tillfälle sett honom live när han spelade i Djurgården i SHL.

Målet för Nileo är att försöka ta sig till SHL. Men just nu är det alltså spel i ABK:s U15-lag som gäller, där resultaten kanske inte kommer i första hand.

-Jag håller på för det är roligt, säger han.

FAKTA - NILEO GABRIELSSON

Ålder: 13.