-09 U15

Thorsberg efter Dalarnas brons: "Mäktigt"
2022-11-06 14:32
Dalarnas lag med bronsmedaljerna runt halsen framför ett starkt bortafölje i Umeå. Foto: Ellinor Norström

Dalarna hade siktet på guld inför årets TV-pucken men fick nöja sig med ett brons

-Det är självklart tråkigt att inte få spela en final, men det är mäktigt att ta ett brons, säger Astrid Thorsberg en av tre Avestatjejer i laget i ett sms.

Under lördagen blev det förlust för Dalarna i semifinalen med knappa 0-1 mot ett tight spelande Småland. Frågan var hur laget skulle reagera i bronsmatchen mot Göteborg. Men det var egentligen aldrig något snack om saken vilka skulle hamna på pallen.

-Vi har haft en väldigt bra stämning i laget under igår kväll och på morgonkvisten. Vi har kul med varandra trots de motgångar som varit, säger Thorsberg.

Dalarna dominerade klart bronsmatchen och vann med 5-0 (1-0), där de två sista målen kom i tom kasse i slutminuterna efter Göteborg plockat målvakten.

-Jag tycker att vi gör en bra match, och kliver ut starkt och är med från början.

Dalarna vann skotten med klara 10-2 i första perioden men det skulle dröja till 19:e matchminuten innan 1-0 kom.

-Vi kliver ut starkt och är med från början. Även om det gick lite fram och tillbaka i början av första perioden så kändes det ändå som vi hade bra kontroll.

-Vi hade bra chanser men tryckte inte riktigt dit pucken. Det var lite nervigt innan vi gjorde första målet. Efter målet så kändes det lite mer avslappnat, säger Thorsberg.

Naturligtvis var det psykologiskt viktigt att få med sig en 1-0-ledning in i pausvilan.

-I periodpausen så var det en skön känsla i omklädningsrummet.

Tränarna Patrik Persson och Erland Lycke fick se tjejerna gå ut till andra perioden med rätt inställning, samtidigt som Göteborg började dra på sig utvisningar.

-Det kändes att vi skulle gå ut ännu starkare i andra perioden, och det gjorde vi också. Vi spelade vårt spel med hög intensitet och vi kändes taggade.

Även om Dalarna hade bra kontroll på matchen blev det en del oro när viktiga Tilde Sundnäs-Grillfors grinade illa efter en smäll och linkade av rinken.

-Då gungade det till lite i båset, men det var ingen fara, säger Astrid Thorsberg som fick se Dalarnas målfarliga spelare var tillbaka på isen två byten senare och som kom att sätta viktiga 2-0 i spel fem mot tre halvvägs in i perioden.

-Då släppte det på riktigt, och vi gjorde fler mål.

Tillie Ytfeldt ökade på till 3-0 och 4-0, innan Avestaspelaren Filippa Englöf fastställde slutresultatet till 5-0 med dryga minuten kvar av matchen. De två sista målen kom i tom kasse.

I Dalarnas lag fanns förutom Thorsberg och Englöf, Lovisa Norström från Avesta.

Naturligtvis skönt för laget att avsluta med en seger, även om det inte blev den ädlaste medaljen. Thorsberg var också nöjd med både bronset och lagets insats i bronsmatchen.

-Vi gör en bra match, spelade vårat spel och hade en god stämning.

Segrare i finalen blev Stockholm som vann med 2-0 mot Småland. Det betydde att Stockholm gick igenom både kvartsfinal, semifinal och final utan att släppa in något mål.

Bronsmatch. Dalarna-Göteborg 5-0 (1-0, 4-0)

Mål: 1-0 Ida Melin, 2-0 Tilde Sundnäs-Grillfors, 3-0, 4-0 Tillie Ytfeldt, 5-0 Filippa Englöf.

Skott: 25-10 (10-2, 15-8)

Utv, Dalarna: 3x2, Göteborg: 2x2, 1x5, 1x20.

Domare: Dennis Lennhammar.

Publik: 1222 (Winpos Arena).