-09 U15

Semifinal nästa för Dalarnas TV-pucklag
2022-11-03 14:48
Filippa Englöf med #14, oroar framför mål, i kvartsfinalen mot Medelpad/Ångermanland. Foto: Mikael Norström.

Dalarnas TV-pucklag, med Avestatjejerna Astrid Thorsberg, Filippa Englöf och Lovisa Norström, är klara för semifinal, efter besegrat Medelpad/Ångermanland med 5-0 i förmiddagens kvartsfinal.

-Jag tycker att vi i första perioden jobbar jättebra. Vi har bra första pass, och pratar mycket. I andra blir vi mer stillastående och blir stressade, säger Filippa Englöf, på telefon från Umeå, där helgens slutspel avgörs.

Dalarna kopplade tidigt ett grepp om matchen när Tilde Sundfors Grillfors visade vägen, med att göra 1-0 efter 43 sekunder. Innan den första perioden var över, hade Dalarna ryckt fram till en 4-0-ledning. Leksand IF forwarden som blev tvåmålskytt, menade Sundlöf var bäst i laget.

Det blev inga poäng i kvartsfinalen för det tre Avestaspelarna. Men de var ändå högst bidragande till vinsten mot Medelpad/Ångermanland.

Vad säger du om din egen insats?

-Jag gjorde allt jag kunde, och jag tycker det gick bra, säger Filippa.

Dalarna mötte Medelpad/Ångemanland, redan i gruppspelet i september och vann då med 7-1.

-Jag tycker de uppträdde ungefär lika idag. Det var lite mer pirrigt idag, när det var vinna eller försvinna.

I semifinalen, som spelas på fredag kl 10.20, väntar vinnaren av Västerbotten och Småland. Västerbotten vet Dalarna var man har då man redan mött de i grundspelet, och vann då med 4-1, i en match som var jämnare än vad siffrorna visar.

-Småland vet vi inte lika mycket om. Men de kan inte vara så jättedåliga.

Förra året gick Dalarna fram till final, där man fick nöja sig med silvret, efter förlorat finalen mot Småland. Filippa Englöf, tror att möjligheterna att ta hem TV-puck bucklan i år istället, är goda.

-Fortsätter som vi gör, så har vi stora chanser att gå till final, och vinna.

Text: Per Lindgren.

Kvartsfinal. Dalarna-Medelpad/Ångemanland 5-0 (4-0).

Mål; Tilde Sundfors Grillfors 2, Alva Bodins, Ida Melin, Chole Berntsson.