Veckans ABK:are - William Anderstedt
2023-10-18 11:17
William Anderstedt har alla förutsättningar bli Avesta BK:s nästa stormålvakt. Foto: Per Lindgren

Veckans ABK:are är målvakten William Anderstedt, 18, som dubblerar med att spela både i J20 och J18.

Som många andra började han i Skogsbo SK:s hockeyskola.

-Pappa (Johan) tog mig dit, och jag tyckte det var roligt att få åka skridsko, säger han om hur allt började uppe i Outokumpuhallen.

-Jag tyckte det var kul så jag fortsatte med sporten.

Att han skulle bli målvakt föll sig ganska naturligt efter ett tag.

-Jag kunde inte skjuta riktigt när jag var liten, så jag tyckte det var roligare att stå i mål.

Vad tycker du det bästa är med Avesta BK?

-Umgänget och kamratskapet. Sedan är det en rolig grupp.

William Anderstedt har inlett säsongen på bästa sätt och gjorde i lördags sin första match för säsongen i J20. Det blev seger direkt med 8-2 borta mot Skutskär. Han räddade 25 av 27 skott och landade på utmärkta 92,59 i räddningsprocent, vilket också betyder ledning i målvaktsligan i serien.

Han säger en av sina styrkor är spelförståelsen.

-Jag ser spelet framför mig. Sedan är jag ganska lugn, balanserad och stabil.

ABK:s J20-lag har inlett serien med två segrar av två möjliga. Förutom segern senast mot Skutskär blev det 5-3 i hemmapremiären mot Surahammar, vilket betyder andraplats i serien.

-Det känns bra, säger Anderstedt som ser fram emot fortsättningen av säsongen.

-Vi har ett riktigt starkt lag och jag tror vi kan gå långt.

Fakta:

WILLIAM ANDERSTEDT