J20 division 1. Uddamåls vinst mot Ludvika/Smedjebacken
2023-10-21 17:45
Sala HK fostrade Linus Vallin, visade bra takter i matchen mot Ludvika/Smedjebacken. Foto: Per LIndgren.

Avestas offensiva spets låg bakom tredje raka segern för J20-laget. Lördagens hemmamatch mot Ludvika/Smedjebacken slutade med vinst 6-5 (2-2, 3-2, 1-1).

-Vi gör en bra match, och jobbar hela tiden och får en vinst med oss, säger ABK:s Linus Vallin, som var en av sex olika målskyttar i Avesta.

Avesta hamnade tre gånger i underläge, men lyckades till slut vända till seger. Även om det blev onödigt spännande i slutet, efter Ludvika reducerat till 6-5 knappa fem minuter kvar. Vi lyckades dock behålla ledningen, och rättvist ta hand om alla tre poängen.

Den första perioden, som slutade 2-2, kändes ABK som det bästa laget. Efter Ludvika tagit ledningen med 1-0, kvitterade Linus Vallin i boxplay, till 1-1, efter snott pucken av Felix Wärme på offensiv blå.

-Jag skulle upp och täcka skott så tappar han pucken, så vart jag fri och sköt bara, säger Linus om sitta andra mål i J20-tröjan.

ABK var det spelförande laget, och radade upp chanser. Malte Råberg, Viktor Lyckman och Arwid Forsman, var några som inte hade marginalerna med sig. Med två minuter kvar av perioden, kvitterade Loke Hedlund till 2-2, med ett hederligt dragskott.

-Första perioden, den är vi inte jättenöjd över, vi slarvar väldigt mycket. När vi väl har pucken gör vi det bra, analyserar Linus Vallin perioden.

I andra perioden sköt Avesta 20 skott på mål, och det kändes som nästan lika många smet utanför stolparna hos Ludvikas målvakt.

ABK kunde gå till pausvilan med en ledning med 5-4 efter mål av Olle Westlund, Texas Löwdin och William Johansson.

-Vi såg ganska tidigt att deras målvakt släpper mycket returer, så vi ville få pucken på mål, och gå in därifrån, säger Linus Vallin.

Tredje perioden bjöd på böljande hockey, och Ludvika hade efter åtta, nio minuter några gånger bud på en kvittering, men istället stack vi upp en spelvändning, och Arwid Forsman satte 6-4 efter 9.34.

Linus Vallin tycker att det var viktigt skaffa sig lite andrum i målprotokollet.

-Jätteskönt att få en tvåmålsledning , för man visste aldrig. Ludvika tog vara på sina lägen väldigt bra.

Det skulle dock bli nerv i matchen, efter det att Markus Mattsson tappat in pucken i eget mål, fram till Ludvika reducering 6-5 med dryga fyra minuter kvar. ABK försvarade sig bra resten av matchen, och Ludvika lyckades inte etablera något tryck. Inte heller när man med minuten kvar plockade ut målvakten och satsade på sex utespelare.

-I slutet ville vi gå in för att spela enkelt och ha pucken efter kanten, och inte riskera släppa in mål, och det tycker jag vi gjorde bra, säger Vallin.

Den skridskoskicklige 16-åringen spelade i en femma med Oskar Skog och Viktor Lyckman samt A-lagsspelarna Felix Lilja och Hampus Wiklund

-Jag tycker vi spelar väldigt bra, och får snurr, men det var bara lite svårt att få in puckarna.

Avesta har inlett serien på bästa tänkbara sätt med tre raka segrar, och Linus Vallin, tror på en kul vinter.

-Jag tycker vi känner oss väldigt starka den här säsongen, ett bra gäng som spelar bra hockey.

I tabellen ligger Avesta på andra plats, med samma poäng som ledande Gävle GIK. Nästa match spelas lördagen den 28 oktober, när vi ställs mot Kvarnsveden på bortais.

J20. Avesta BK-Ludvika HF/Smedjebacken 6-5 (2-2, 3-2, 1-1)

Första perioden: 0-1 (1.58) Isak Dahlman (Adam Högman, Adrian Ericson), 1-1 4/5 (6.21) Linus Vallin, 1-2 (8.08) Isak Dahlman (Adam Högman, Adrian Ericsson), 2-2 (17.56) Loke Hedlund.

Andra perioden: 2-3 (4.46) Isak Dahlman (Adrian Ericsson, Adam Högman), 3-3 (5.23) Olle Westlund (Carl Berglund, Loke Hedlund), 4-3 (7.43) Texas Löwdin (Albin Bäckström), 4-4 (15.35) Philip Jonsson-Pepelius, 5-4 5/4 (19.04) William Johansson (Robin Leijd, Emil Lind).

Tredje perioden: 6-4 (9.32) Arwid Forsman (William Johansson), 6-5 (15.18) Philip Jonsson-Pepelius (Philip Nilsson).

Utv: ABK: 4x2, Ludvika 3x2.