J20. Avesta segerrad allt längre efter vinst mot Häradsbygden
2023-11-15 22:21
Robin Leijd skriker ut sin glädje efter gjort 6-4. Foto: Per Lindgren.

AVESTA. På onsdagskvällen kom sjätte raka segern för Avestas J20-lag, när man slog Häradsbygden med 6-4 (2-0, 0-3, 4-1) hemma i Avestahallen.

-Alla kämpar hela tiden, även om man inte får så mycket speltid. Alla kämpar för laget hela tiden, det är förklaringen till att det går så bra just nu, säger hemmalagets tvåmålsskytt Robin Leijd efter slutsignalen.

Matchen blev en svängig sådan. Efter att Avesta spelat ut Häradsbygden i första, och skaffat sig en 2-0-ledning, vände bortalaget i andra perioden till 2-3, efter att ABK tagit för lätt på uppgiften. I den tredje perioden, studsade sedan hemmalaget tillbaka och med tre raka mål kunde gå fram till 5-3, som sedan blev 6-4.

Felix Lilja gjorde 1-0, och Viktor Lyckman, som hade en del kompisar i HSS efter sin tid i LIFs U16-lag, 2-0.

-Vi gör en hyfsad första bra period, vi hade inte så många bra lägen men fick in pucken ändå. Vi höll ut de jättebra i första, och de fick bara fyra skott. Det var lite mycket skott utifrån och vi behövde komma in lite närmare mål, och hungrigare på returerna, kommenterade Leijd första tjugo minuter.

Samtidigt som vi i andra perioden drog på oss utvisningar, och spelade stundtals med huvudet under armen, gick Häradsbygden fram till 2-3.

-Vi slutar princip spela hockey. Vi släppte förbi allting i mitten, som vi sa vi inte skulle göra. sedan får vi lite bra kritik i omklädningsrummet av tränarna och även de äldre spelarna, och då går det mycket bättre i den tredje perioden.

För tidigt i tredje perioden kvitterade Robin Leijd till 3-3.

Kan du berätta om målet?

-Pucken kommer ner i rundeln. (Arwid) Forsman är hungrig och styr upp pucken till mig och sedan går jag in och får en felträff, men den går in ändå.

Avesta spelade med frenesi och visade upp ett mer konstruktivt spel än Häradsbygden. William Johansson satte BK i ledningen på nytt 4-3, och Olle Westlund 5-3 när han knäppte väg ett handledsskott som gick ribba in. Trots en tvåmålsledning med dryga sex minuter kvar, var Robin Leijd långt ifrån säker att segern var i hamn.

-Vi kände att matchen inte var slut. Sedan när de gjorde 5-4 blir det mycket mer nervöst.

Avesta skulle dock få sista ordet, när Robin Leijd gjorde 6-4 i tom kasse, med 1.35 kvar av perioden.

-Då kändes det nästan som matchen var klar.

Vad är din förklaring att ni inlett säsongen så starkt?

-Vi har en väldigt bra grupp.

Nu väntar på lördag en ren seriefinal när man bortamöter, Falun som likt Avesta har maximala arton poäng.

-Jag har ingen bra koll på Falun. Tror de har en del J18 elit spelare. Det blir nog en tuff match, men förhoppningsvis en seger igen och den sjunde raka, säger Robin.

Avesta BK-Häradsbygdens Sportsällskap 6-4 (2-0, 0-3, 4-1)

Första perioden: 1-0 (12.17) Felix Lilja (Albin Engström), 2-0 (17.33) Viktor Lyckman (Felix Lilja, Emil Lind). Andra perioden: 2-1 5/4 (12.48) Theodor Netz-Åkesson (Alvin Holmström), 2-2 (15.20) Theodor Netz-Åkesson (Ivan Eljas, Alvin Holmström), 2-3 5/4 (16.55) Jacob Gladh Pettersson (Alvin Holmström, Theodor Netz-Åkesson). Tredje perioden: 3-3 (3.30) Robin Leid (Arwid Forsman), 4-3 (7.58) William Johansson (Assar Ajax, Emil Lind), 5-3 (13.38) Olle Westlund (Emil Lind), 5-4 (15.48) Gustaf Gisslander (Theodor Netz-Åkesson), 6-4 ENG (18.25) Robin Leijd.

Målvakter, Avesta: William Anderstedt 76,92 procent, Arvid Forsman 90,00 procent. Häradsbygden: Anton Lindgren 86, 49 procent.

Utv, Avesta: 5x2. Häradsbygden: 2x2.

Domare: Per Kansell

ABK: William Anderstedt (Algot Forsman)-Assar Ajax, Robin Leijd, Albin Engström, Malte Råberg, Arwid Forsman-Hampus Wiklund, Viktor Lyckman, Felix Lilja, Emil Lind, William Johansson-Olle Westlund, Carl Berglund. Loke Hedlund, Linus Vallin, Texas Lövdin-Fred Ingeson, Emil Eriksson, Albin Bäckström, Oskar Skog