J20. Femetta mot Falu IF!
2024-02-03 17:09
Olle Westlund en av många duktiga ABK:are i segern mot Falun. Foto: Per Lindgren

ABK imponerade stort i seriefinalen mot Falun, i matchen som slutade med vinst 5-1 (1-0, 3-0, 1-1). En av ABK:s målskyttar Olle Westlund menade, med all rätt, laget stod för en toppinsats.

-Jag tycker vi presterar bra. Vi vet att det är en tuff match, och vi vet vad vi måste göra och gör det, helt enkelt.

I en relativ jämn första period var det Avesta som var det aningen bättre laget, varför 1-0 ledningen efter mål av Hampus Wiklund var rättvis. Båda lagen visade prov på bra skridskoåkning. Förstafemmans kedja med Arwid Forsman, Malte Råberg och Edvin Karlsson producerade målchanser varje gång de var inne på isen. FIF stack upp några gånger, men det var ABK som var strået vassare, varför 1-0 efter dryga tolv minuter på en avvaktande Falu utvisning, var rättvis. Målet från Hampus Wiklund kom med ett dragskott från slottet, där Falumålvakten hade skymd sikt. I slutet av perioden fick Falun ett powerplay, men Felix Vannfält i målet spelade säkert och fick samtidigt hjälp av sina backar som gjorde ett bra jobb.

Om ”BK” gjorde en bra första period, så var den andra minst lika bra, och med tre mål framåt, kunde vi gå fram till 4-0.

Redan efter 52 sekunder utökade vi till 2-0 efter det att Malte Råberg med sin fysik jobbade fram pucken till Arwid Forsman som rakt framför FIF:s keeper rakade in pucken i spel fyra mot fem. Vi fick stopp på Faluns anfall, även om Ante Allard prickade stolpen. Hemmalagets spel i boxplay, var strålande och när FIF fick spela fem mot tre i 30 sekunder, lade Robin Leijd, Assar Ajax och Malte Råberg ner ett stort jobb.

-Vi tränade på boxplay i veckan, och kommer väl förberedda.

Strax efter Avesta blev fulltaliga gjorde Olle Westlund 3-0 (6.57).

-Jag får ett bra läge och avslutar, och hoppades på det bästa när jag sköt.

Vad tycker du avgör till er fördel?

-Vi har bäst fart, och håller de utanför. Det är sammanhållningen i laget och alla är med och kämpar. Vi gör det vi ska. Vi spelade en tung hockey idag, och de gillar inte vara i egen zon, säger Westlund.

Avesta jobbade ner Falun över hela banan, och det var sällan som bortalaget fick till några flygande anfall.

Det var inte bara i boxplay spelet som Avesta glänste, vi visade också effektivitet i powerplay. För efter dryga sjutton minuter, i numerärt överläge utökade Malte Råberg ledningen till 4-0.

Den tredje perioden, där lagen gjorde varsitt mål, fram till slutresultatet 5-1, blev en transportsträcka där Avesta kontrollerade tillställningen.

Resultatet betyder att vi fortfarande är obesegrade i Avestahallen.

Avestas huvudtränare Adam Sandberg, menade att laget stod för en av säsongens bästa matcher.

-Jag är nöjd med hur vi kliver upp efter Häradsbygden matchen. Falun har några division 1- juniorer. Jag är glad att så många från A-laget ställer upp. Det är uppskattat, säger Sandberg.

För Avesta ställde upp med tre utespelare och en målvakt från A-laget.

-Men man får ha 4+1, säger ABK-bossen som ville plussa lite extra för målvakten Felix Vannfält.

-Det är tryggt med honom, och backarna kan slappna av. Sedan tycker jag vi gör det bra i boxplay, vi släpper in ett mål i boxplay, det är godkänt, mot ett av seriens bästa lag i powerplay.

Olle Westlund, känner sig förhoppningsfull efter eftermiddagens styrkebesked inför serie avslutningen.

-Efter onsdags matchen var förhoppningen lite låga, men nu tycker jag vi har hämtat oss igen, och är i bra form efter juluppehållet. Så jag tror vi har bra chans.

Avesta behåller sin andra plats i tabellen med lika många poäng som Falun(30 poäng). Gävle (27), Skutskär (27) och Häradsbygden (25) är också med i kampen om om topp 2, som betyder playoff.

Avesta återstående spelschema:

Lördag 10/2 Avesta-Skutskär (17.00)

Söndag 11/2 Hille/Åbyggeby-Avesta (11.00)

Lördag 17/2 Avesta-Gävle GIK (14.00)

J20 Division 1 A Västra Avesta BK-Falu IF 5-1 (1-0, 3-0, 1-1)

Första perioden: 1-0 (12.17) Hampus Wiklund (Malte Råberg, Albin Engström)

Andra perioden: 2-0 (0.52) Arwid Forsman (Malte Råberg), spel fyra mot fem, 3-0 (6.57) Olle Westlund (Arwid Forsman), 4-0 (17.12) Malte Råberg (Arwid Forsman, Robin Leijd), spel fem mot fyra

Tredje perioden: 4-1 (12.09) Hugo Stöffling (William Åhlstad, Ante Allard), spel fem mot fyra, 5-1 (19.30) Wiggo Karlsson Englöf (Oskar Skog, Albin Engström), spel fem mot fyra.

Utv, ABK: Hampus Wiklund 2+2 , Felix Lilja 2, Edwin Karlsson 2, William Johansson 2, FIF: William Åhlstad 2, Hugo Stöffling 2, Gustav Markusson 2.

Domare: Per Kansell.

ABK: Felix Vannfält (William Anderstedt)-Assar Ajax, Robin Leijd, Malte Råberg, Edvin Karlsson, Arwid Forsman-Carl Berglund, Hampus Wiklund, Albin Engström, Oskar Skog, William Johansson-Gustav Rautsila, Olle Westlund, Texas Lövdin, Linus Vallin, Felix Lilja-Fred Ingesson, Wiggo Karlsson Englöf, Loke Hedlund.

J20. Förlust mot Orsa2022-02-19 16:09
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:44