J20

Målkalas när J18-laget vann
2024-02-04 20:10
Tremålskytten Linus Vallin stod för en stark match mot Hudiksvall. Foto; Mathias Rautsila

J18-laget fortsätter att rada upp segrar. På söndagskvällen kom tredje raka vinsten när ditills obesegrade Hudiksvall Hockey slogs tillbaka med klara 8-1 i Holmen Center.

-Vi spelar okej, inte den bästa matchen för säsongen, men långt ifrån den sämsta. Vi spelar enkelt och får in puckarna i mål, säger Avestas forward Linus Vallin, i ett sms.

HHC som vann sin J18-serie var kanske favoriter, men Avesta ville annat och stod för rakt igenom en stark insats.

-Jag hade inte förväntat mig på förhand att vi skulle vinna med 8-1, säger Vallin.

Avesta stod för en stark första period där man grundlade segern, och kunde gå fram till 3-0. Med effektivitet och ett bra spel i egen zon där vi hjälpte målvakten Markus Mattsson. Försvarsspelet som i torsdags mot Hille/Å var svajigt var nu klart bättre.

-Vi hade pratat lite om försvarsspelet, och idag var "Mackan" grym, och gör en stabil match och är lugn i målet, säger Linus.

Ledningsmålet , 0-1, signerat Texas Lövdin efter dryga sex minuter, kom efter vi var hungrigast framför mål. Isak Borggren utökade sedan ledningen till 0-2 efter att hemmalaget stått för en bjudning. Avesta var det lag som visade den bästa skridskoåkningen och man hittade varandra bättre än vad HHC gjorde. I en spelvändning utökade Avesta ledningen till 0-3 genom Felix Lilja. I slutet av perioden, och två gånger i den andra, fick vi spela tre mot fem, som laget redde ut. Hudiksvall tog över kommandot första sex, sju minuterna i mellanperioden. Men ABK skulle sedan ta över initiativet fullständigt och pulverisera hemmalaget. Två powerplaymål från Linus Vallin betydde 0-4 och 0-5. Att sedan brandlarmet gick och det blev nästan en kvarts uppehåll bekom inte Avesta, som innan perioden var över hade gått fram till 1-7, efter Albin Bäckström och Lukas Albertsson nätat.

Den sista perioden blev en transportsträcka, och periodens enda mål fram till slutresultatet 1-8, stod Linus Vallin för i spel fem mot fyra. Vallin, som därmed blev tremålsskytt, valde att berömma lagkamraterna, istället för att själv ta åt sig äran.

-Jag hade tur idag och blev serverad till alla målen, och det var bara att lägga in de.

Vad tar ni med er från matchen?

-Att vi kan göra mål, och är bra i "specialteams".

I tabellen ligger Avesta på andra plats, bara en pinne bakom serieledande Häradsbygden. Nästa match spelas på fredag, när vi hemmamöter tabelltrean Malung, som likt Avesta har nio poäng.

Hudiksvall HC-Avesta BK 1-8  (0-3, 1-4, 0-1)

Målen: 0-1 Texas Lövdin, 0-2 Isak Borggren, 0-3 Felix Lilja, 0-4, 0-5 Linus Vallin, 0-6 Albin Bäckström, 1-6 Elliot Östman, 1-7 Lukas Albertsson, 1-8 Linus Vallin.

Skott: 30-42 (13-19, 12-13, 5-10)

Utv: HHC: 7x2, ABK 7x2

Publik: 142 (Holmen Center).

J20. Förlust mot Orsa2022-02-19 16:09
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:44