J20 division 1. Tung förlust mot Skutskärs SK
2024-02-10 22:00

Avesta BK dominerade stora delar av hemmamötet mot Skutskärs SK men slarv kombinerat med odisciplinerat spel gjorde att gästerna kunde vinna med 3-6 (1-1, 1-1, 1-4).

Lagen följdes åt i målprotokollet innan Malte Råberg i powerplay med sitt andra mål i matchen satte 3-2 i början av tredje perioden. Hemmalaget tycktes ha kontroll på händelserna men Skutskär kunde kvittera till 3-3. Ett frustrerat ABK drog sig sedan på onödiga utvisningar i slutskedet av tillställningen, som blev ödesdigra. Rasmus Engman klev fram som matchvinnare för Skutskär när han satte 3-4 (15.39) på ett friläge, och sedan skickade in 3-5 (18.32) i spel fem mot tre. Hemmalaget plockade Mattsson i slutminuten men då kunde gästerna göra 3-6 i tom kasse.

-Det blir många utvisningar och då är Skutskär vassare och sätter sina chanser, konstaterade Avestatränaren Albin Hurtig.

Resultatet betyder ABK halkade ner till fjärde plats med två omgångar kvar att spela. Förlusten kan bli dyrbar för att knipa en topptvå placering. Avesta har tre poäng upp till ettan Gävle GIK och en till tvåan Häradsbygden (som har en match mer spelad). På tredjeplats återfinns Falun med samma poäng som ABK. Noterbart är att Avesta har klart sämre målskillnad än både Gävle och Falun, och sannolikt  behöver hjälp från andra lag för ha möjligheten knipa någon av de två översta platserna.

Det var Skutstkär som inledde målskyttet när Jakob Nilsson satte 0-1 i powerplay efter knappa sju minuter. Avesta kunde kvittera till 1-1 genom Robin Leijd efter tolv minuter i en period där gästerna skapade flera farligheter framför Markus Mattsson.

-Det var en seg första period och avvaktande spel från oss som gör att vi blir alltför stillastående i Skutskärs spelvändningar.

Malte Råberg ordnade 2-1 halvvägs in i andra perioden, innan man började ta onödiga utvisningar. Avesta hade ett klart spelövertag, men lyckades inte utnyttja de chanser man skapade. I stället bjöds Skutskär in i matchen i slutet av perioden när man fick spela fem mot tre i dryga minuten.  ABK klarade av det två man numerära underläget, men när man fick in sin fjärde spelare kunde Alexander Collin utjämna till 2-2 bara 38 sekunder före periodvilan.

-Jag tycker vi dominerar perioden rakt genom men sätter tyvärr inte våra chanser, säger Hurtig.

I tredje perioden såg det länge ut som vi skulle få med oss poäng, men tyvärr kunde vi inte stänga matchen. Skutskär tog tillvara på sina möjligheter och fick revansch på förra mötet som ABK vann med 8-2.

Gästrikarna gjorde tre av sina mål i powerplay, vilket kom bli avgörande.

Avesta BK spelar sin nästa match redan imorgon söndag kl 11.00 när tabelljumbon Hille/Åbyggeby IK J23 väntar i Monitor ERP Arena. Serien avslutas sedan med hemmamöte mot Gävle GIK

J20 Division 1.

Avesta BK-Skutskärs SK 3-6 (1-1, 1-1, 1-4)

Första perioden: 0-1 5/4 (6.53) Jakob Nilsson (Kalle Högberg, Nils Ohlsson), 1-1 (12.57) Robin Leijd (Assar Ajax, Loke Hedlund).

Andra perioden: 2-1 (9.05) Malte Råberg (Fred Ingeson, Edvin Karlsson), 2-2 5/4 (19.22) Alexander Collin (Rasmus Engman, Max Henriksson).

Tredje perioden: 3-2 5/4 (1.15) Malte Råberg (Robin Lejd), 3-3 (8.17) Nils Ohlsson (Max Henriksson), 3-4 (15.39) Rasmus Engman (Arvid Nyberg, Kalle Högberg), 3-5 5/3 (18.32) Rasmus Engman (Simon Edmarker), 3-6 ENG (59.55) Melvin Pethman-Eestliden).

Utv, Avesta: 8x2.  Skutskär: 4x2.

Domare: Tomas Berggren

Avesta BK: Markus Mattsson (William Anderstedt)-Assar Ajax, Robin Leijd, Malte Råberg, Edvin Karlsson, William Johansson-Felix Pettersson, Viktor Lyckan, Albin Engström, Oskar Skog, Linus Vallin-Fred Ingeson, Gustav Rautsila, Wiggo Karlsson-Englöf, Loke Hedlund, Albin Bäckström-Felix Lilja, Texas Lövdin.

J20. Förlust mot Orsa2022-02-19 16:09
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:44