J20 division 1 A Västra. Hoppet lever efter seger mot Hille/Åbyggeby IK
2024-02-11 14:27
Albin Hurtig gav rätta instruktioner när Avesta växlade in på vinnarspåret i bortamötet mot Hille/Åbyggeby. Foto: Mathias Rautsila

J20 division 1 A Västra.

Avesta BK gjorde vad som krävdes i bortamötet mot tabelljumbom Hille/Åbyggeby IK för att hålla hoppet uppe om en topp två plats inför sista omgången. Efter mycket om och men kunde vi vinna med 7-9 (1-2, 4-3, 2-4) i Monitior ERP Arena.

-Det var en katastrofmatch men vi lyckas vinna till slut, säger Avestatränaren Albin Hurtig som tror mycket mentalt satt kvar i skallarna hos spelarna efter gårdagens jobbiga förlust mot Skutskär.

-Luften gick ut igår och spelarna hade tappat hoppet om kvalplatsen, säger Hurtig som vet att det ska mycket till för målet att komma topp två ska bli en verklighet.

-Vi är beroende av andra matcher.

Matchen i Monitor ERP Arena blev en målrik historia. Det satt hårt innan segern var klar. Vid ställningen 6-6 i början av tredje perioden gjorde ABK ett avgörande ryck fram till 6-9, som hemmalaget inte lyckades hämta in.

-Vi är det bättre laget, och det var starkt av oss kunna samla ihop oss och vinna matchen, menar Albin Hurtig som var mer nöjd över poäng en än spelet.

-Det var riktigt uselt i hela matchen. Jag tror insatsen var till en följd vad som hände igår.

Förutom vid ställningen 1-0 i början av första perioden var det Avesta som var i förarsätet under matchen. ABK ledde med 1-2 efter första akten, som blev 1-3 i början av andra. Men Hille bet sig hela tiden kvar i målprotokollet och ställningen inför tredje var 5-5.

-Det var mycket avblåsningar, speciellt i andra perioden. Spelet blev hackigt, men det är lika för båda lagen, säger Albin Hurtig. Bland annat fick båda lagen två matchstraff i mittronden.

I tredje perioden var Avesta det starkaste laget, och kunde till skillnad från gårdagens match stänga matchen på ett säkert sätt.

Segern betydde Avesta tog steget upp till andraplats med samma poäng som tabellettan Gävle GIK, som dock har en match mindre spelad. Trea ligger Häradsbygden, två poäng bakom ABK, medans fyran Falun är tre poäng bakom Avesta, med en match mindre spelad och klart bättre målskillnad. Det betyder Avesta behöver hjälp av andra lag för komma topp två, även om det finns en teoretisk möjlighet komma ikapp Gävle av egen kraft.

-Hoppet lever, konstaterar Albin Hurtig inför avgörandet.

ABK spelar sin sista seriematch lördagen den 17 februari kl 14.00 hemma mot Gävle GIK. Tidigare i veckan möter Falun-Hille/Åbyggeby, och Gävle-Kvarnsveden, där Avesta får hålla tummarna toppkonkurrenterna tappar poäng.

Hille/Åbyggeby IK-Avesta BK 7-9 (1-2, 4-3, 2-4)

Mål, Hille/Åbyggeby IK: Herman Barth 2, Isak Sandberg 2, Gustav Thor, Melwin Andersson, Alex Halldén. Avesta BK: Oskar Skog 2, Albin Engström 2, Albin Bäckström, Linus Vallin, Texas Lövdin, William Johansson, Felix Lilja.